5- المٌرْسَل عند الفقهاء والأصوليين:
ေမြကာပညာရွင္ႀကီးမ်ားနွင္႔ အူဆူလီယီးန္ ပညာရွင္ႀကီးမ်ားထံတြင္ ဟဒီးသ္မြရ္စာလ္ဆိုသည္မွာ။ ။
ما ذكرته من صورة المرسل هو المرسل عند المحدثين، أما المرسل عند الفقهاء والأصوليين فأعم من ذلك فعندهم أن كل منقطع مرسل على أي وجه كان انقطاعه، وهذا مذهب الخطيب أيضاً.
အထက္တြင္တင္ျပခဲ႔သည္႔ မြရ္စလ္၏အလိုသေဘာနွင္႔သတ္မွတ္စည
အျခားေသာ ေဖြကာပညာရွင္ႀကီးမ်ားနွင္႔အူဆူလ
ဤသည္ ခသီးဗ္ ဘဂ္ဒါဒီးသခင္ႀကီး၏လမ္းစဥ္လည္းျဖ
6- حكمه :
မြရ္စလ္ဟဒီးသ္၏ ပညတ္ခ်က္မွာ။ ။
المرسل في الأصل ضعيف مردود، لفقده شرطاً من شروط المقبول وهو اتصال السند، وللجهل بحال الراوي المحذوف لاحتمال أن يكون المحذوف غير صحابي، وفي هذه الحال يحتمل أن يكون ضعيفاً. لكن العلماء من المحدثين وغيرهم اختلفوا في حكم المرسل والاحتجاج به، لأن هذا النوع من الانقطاع يختلف عن أي انقطاع آخر في السند، لأن الساقط منه غالبا ما يكون صحابياً، والصحابة كلهم عدول، لا تضر عدم معرفتهم.
မြရ္စလ္ဟဒီးသ္၏ ပညတ္ခ်က္မွာ။ ။ေယဘုယ်အားျဖင္႔(ဒြအီးဖ္)ခိုင္မ
လက္ခံလိုက္နာက်င္႔ေဆာင္ျခင္းမျပ
မွတ္ခ်က္။ ။အကယ္၍
ျဖဳတ္ခ်ခံရသည္႔(ရာဝီ)သည္ဆြဟာဗီမ
ومجمل أقوال العلماء في المرسل ثلاثة أقوال هي:
အက်ဥ္းခ်ဳပ္အေနျဖင္႔တင္ျပရေသာ္ ဟဒီးသ္မြရ္စလ္အေပၚသာသနာ႔ပညာရွင္
أ) ضعيف مردود : عند جمهور المحدثين وكثير من أصحاب الأصول والفقهاء , وحجة هؤلاء هو الجهل بحال الراوي المحذوف لاحتمال أن يكون غير صحابي .
၁။ ဟဒီးသ္ပါရဂူႀကီးမ်ားနွင္႔ ေဖြကာပညာရွင္မ်ား အူဆူေလယီးန္မ်ား စသည္႔ပညာရွင္ႀကီးမ်ားထံတြင္ ျဖဳခ်ခံရသည္႔ ရာဝီသည္ ဆြဟာဗီမဟုတ္က ၎၏အေျခအေနကိုမသိရျခင္းေႀကာင္႔ ယင္းဟဒီးသ္(မြရ္စလ္)အား (ဒြအီးဖ္)ခိုင္မာမွုမရွိဟုသတ္မွ
ب) صحيح يٌحْتَجَّ به : عند الأئمة الثلاثة ـ أبو حنيفة ومالك وأحمد في المشهور عنه ـ وطائفة من العلماء بشرط أن يكون المرسل ثقة ولا يرسل إلا عن ثقة .
وحجتهم أن التابعي الثقة لا يستحل أن يقول : قال رسول الله صلي الله عليه وسلم إلا إذا سمعه من ثقة .
၂။
ထင္ေပၚေႀကာ္ႀကားသည္႔ အီမာမ္ႀကီးသံုးပါးျဖစ္သည္႔ အီမာမ္အဗူဟနီဖြာ(ရဟီ)သခင္ႀကီးနွ
جـ)قبوله بشروط: أي يَصِحَُ بشروط، وهذا عند الشافعي وبعض أهل العلم .
وهذه الشروط أربعة، ثلاثة في الراوي المرسِل، وواحد في الحديث المرسَل، وإليك هذه الشروط.
အီမာမ္ရွာေဖြအီ(ရဟီ)သခင္ႀကီးနွင
1- أن يكون المرسل من كبار التابعين .
၁။ ။(မြရ္ေစလ္)ျဖဳတ္ခ်သူ။ ျဖဳတ္ခ်သူ(ရာဝီ)သည္ အႀကီးတန္း သာေဗအီႀကီးမ်ားအနက္မွျဖစ္ရမည္။
2- وإذا سَمَّى من أرسل عنه سَمَّى ثقة.
၂။ ျဖဳတ္ခ်သူ(ရာဝီ)သည္ မိမိျဖဳတ္ခ်လိုက္ေသာ (ရာဝီ)မွာ (ေသကာ)ခိုင္မာမွုရွိသူျဖစ္ရမည္။
3- وإذا شاركه الحفاظ المأمونون لم يخالفوه .
၃။ ျဖဳတ္ခ်သူ(ရာဝီ)သည္ (သားမြသ္သြာဂ္သြ္) မွတ္ဥာဏ္ပိုင္းဆိုင္ရာ စင္းလံုးေခ်ာရမည္ ။အျခားေသာ(ရာဝီ)မ်ားနွင္႔ ခိုင္မာမွုရွိသည္႔အီမာမ္ႀကီးမ်ာ
4- وأن ينضم إلى هذه الشروط الثلاثة واحد مما يأتي:
အထက္တြင္တင္ျပခဲ႔သည္႔ အခ်က္သံုးခ်က္သည္ ေအာင္တြက္ဆက္လက္ေဖၚျပမည္႔အခ်က္ တစ္ခ်က္ခ်က္နွင္႔ ကိုက္ညီမွုရွိရမည္။
(أ) أن يٌرْوَى الحديث من وجه آخر مُسْنَداً .
ယင္းေဖၚျပပါ ဟဒီးသ္ မြရ္စလ္သည္ အျခားေသာ ကြင္းဆက္မျပတ္အဆင္႔ဆင္႔ ခ်ိတ္ဆက္ဆင္႔ဆိုမွုမ်ားျဖင္႔တမန
أو يٌرْوى من وجه آخر مرسَلاً أرسله من أخذ العلم عن غير رجال المرسل الأول.
ယင္းဟဒီးသ္မြရ္စလ္စာသားနည္းတူ အျခားေသာဟဒီးသ္မြရ္စာလ္တစ္ပုဒ္ရ
(ب) أو يُوافِقَ قول صحابي .
ယင္းဟဒီးသ္မြရ္စလ္သည္ ဆြဟာဗီ(ရသီြ)၏အဆိုအမိန္႔ျဖင္႔ကိ
(ج) أو يُفْتِى بمقتضاه أكثر أهل العلم .
ယင္းဟဒီးသ္မြရ္စလ္ပါ အေႀကာင္းအခ်င္းအရာအား သာသနာ႔ပညာရွင္ႀကီးမ်ားမွ ဖသဝါအျဖင္႔သံုးစြဲခဲ႔ျခင္းရွိရမ
فإذا تحققت هذه الشروط تبين صحة مَخْرَج المرسَل وما عَضَدَهُ، وأنهما صحيحان، لو عارضهما صحيح من طريق واحد رجحناهما عليه بتعدد الطرق إذا تعذر الجمع بينهما.
အထက္တြင္တင္ျပခဲ႔သည္႔ မြရ္စလ္ ဟဒီးသ္ေတာ္အား အီမာမ္ရွာေဖြအီး(ရဟီ)သခင္ႀကီးနွ
၁။ ဟဒီးသ္ မြရ္စလ္ +ဟဒီးသ္မုစ္နဒ္= ဆြဟီးဟ္ျဖစ္သည္။
၂။ ဟဒီးသ္ မြရ္စလ္ + ဟီးသ္ မြရ္စလ္ = ဆြဟီးဟ္ျဖစ္သည္။
၃။ ဟဒီးသ္ မြရ္စလ္ + ဆြဟာဗီ၏ အဆိုအမိန္႔= ဆြဟီးဟ္ျဖစ္သည္။
၄။ ဟဒီးသ္ မြရ္စလ္ +သာသနာ႔ပညာရွင္ႀကီး၏ ဓမၼသတ္ဆံုးျဖတ္ခ်က္= ဆြဟီးဟ္ျဖစ္သည္။
ဟဒီးသ္မြရ္စလ္အား အထက္တြင္ တင္ျပခဲ႔သည္႔ ပံုစံအတိုင္းတစ္ခုခုျဖင္႔ေပါင္း
ဟဒီးသ္မြရ္စလ္အား အထက္တြင္ တင္ျပခဲ႔သည္႔ ပံုစံအတိုင္း တစ္ခုခုနွင္႔ေပါင္းစည္းမရနိုင္က
---------------------------------------------------------------------
ဟဒီးသ္ပညာရပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အပိုဒ္ (၄၉)
6- حكم مرسَل الصحابي :
မြရ္စလ္ဆြဟာဗီ၏ ပညတ္ခ်က္မွာ။ ။
الصحيح المشهور الذي قطع به الجمهور أنه صحيح محتج به ، لأن رواية الصحابة عن التابعين نادرة ، وإذا رووا عنهم بينوها ، فإذا لم يبينوا ، وقالوا : قال رسول الله ، فالأصل أنهم سمعوها من صحابي آخر ، وحذف الصحابي لا يضر ، كما تقدم .
وقيل إن مرسل الصحابي كمرسل غيره في الحكم، وهذا القول ضعيف مردود.
အထက္တြင္တင္ျပခဲ႔သည္႔မြရ္စလ္ဆြဟာဗီသည္ အျခားေသာ မြရ္စလ္ပံုစံမ်ားျဖင္႔ကြာျခား၏။
အေႀကာင္းမူကား ဆြဟာဗာသခင္ႀကီးမ်ားသည္ သာေဗအီမ်ားထံမွ ဆင္႔ဆိုမွုျပဳခဲ႔သည္႔ဟဒီးသ္ေတာ္
ဆြဟာဗာသခင္ႀကီးမ်ားသည္ ဆြဟာဗာသခင္ႀကီးမ်ားထံမွသာ ဆင္႔ဆိုမွုျပဳႀက၏။
ဤသို႔ဆင္႔ဆိုမွုျပဳရာတြင္ ဆြဟာဗီတစ္ဦးဦးအား ျဖဳတ္ခ်ခဲ႔၏ ျဖဳတ္ခ်ခဲ႔သည္႔ဆြဟာဗီနွင္႔ပတ္သက
အေႀကာင္းမူကား ဆြဟာဗာသခင္ႀကီးမ်ားသည္ အဒါလသ္ ပိုင္းဆိုင္ရာစင္းလံုးေခ်ာမ်ားျ
ဤသည္နွင္႔ပတ္သက္၍ အထက္တြင္ရွင္းလင္းခဲ႔ျပီျဖစ္သည္
မြရ္စလ္ ဆြဟာဗီနွင္႔ အျခားေသာ မြရ္စလ္သာေဗအီ၏ ပညတ္ခ်က္သည္ တူညီသည္ဟု အဆိုသည္ မွားယြင္း၏ စင္စစ္ ကြဲျပား၏။
8- أشهر المصنفات فيه :
မြရ္စလ္နွင္႔ပတ္သက္၍တင္ျပထားသည္
أ) المراسيل لأبي داود .
အဗူဒါဝူးဒ္ (ရဟီ)သခင္ႀကီး၏ အလ္မရာစီလ္ က်မ္း။
ب) المراسيل لابن أبي حاتم .
အိဗ္နုအဗီဟာသင္မ္(ရဟီ)သခင္ႀကီး၏
ج) جامع التحصيل لأحكام المراسيل للعلائي
အလ္လာအီ(ရဟီ)သခင္ႀကီး၏ ဂ်ာေမအြသ္သဟ္ဆြီးလ္ လိအဟ္ကားေမလ္မရာစီလ္ က်မ္း။
အလ္လာအီဆိုသည္မွာမည္သူနည္း ။ ။ အလ္ေရစာလဟ္မြစ္သသ္ေရဖဟ္ က်မ္းစာမ်က္နွာ ၈၅ မွ ၈၆ တြင္ႀကည္႔ပါ။ အလ္လာအီးဆိုသည္မွာ အလ္ဟာဖိဇ္ အလ္မဟက္ေကက္ ဆြလာဟြဒ္ဒင္းန္ အဗူစအီးဒ္ ခလီလ္ ဗင္ ကိုင္ကလ္ဒီ အလ္အလာအီ ဒမရွ္ကသ္ ျမိဳ႔တြင္ ဟိဂ်္ရီ ၆၉၄ တြင္ဖြားျမင္ျပီး ကြဒ္စ္ တြင္ ဟိဂ်္ရီ ၇၆၁ ခုနွစ္ကြယ္လြန္ခဲ႔၏။
---------------------------------------------------------------------
ဟဒီးသ္ပညာရပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အပိုဒ္ (၅၀)
المٌعْضَل
အလ္မြအ္ဒြါလ္
1- تعريفه:
အလ္မြအ္ဒြါလ္ဆိုသည္မွာ။ ။
أ) لغة: اسم مفعول من " أعضله " بمعني أعياه.
အလ္မြအ္ဒြါလ္ဆိုသည္မွာအဘိဓါန္အဓ
အအ္ဒြလာစကားလံုးမွဆင္းသက္လာ၏ (အျပဳခံနာမ္) ျဖစ္သည္။
အအ္ဒြလာဟု ဆိုသည္မွာ သူ႔အားခက္ခဲေစသည္၊မနုိင္ဝန္ထမ္း
ب) اصطلاحاً: ما سقط من إسناده اثنان فأكثر على التوالي.
အလ္မြအ္ဒြါလ္ဆိုသည္မွာ ဟဒီးသ္ပါရဂူႀကီးမ်ား၏ ေဝါဟာရအသံုးအနွုန္းအဓိပၸါယ္အရ။ ။ဟဒီးသ္ေတာ္အားအဆင္႔ဆင္႔ ခ်ိတ္ဆက္ဆင္႔ဆိုခဲ႔ႀကသည္႔လမ္းေႀ
3- مثاله:
ဟဒီးသ္ မြအ္ဒြါလ္၏ ဥပမာ။ ။
" ما رواه الحاكم في " معرفة علوم الحديث " بسنده إلى القَعْنَبي عن مالك أنه بلغه أن أبا هريرة قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : للمَمْلوك طعامُهُ وكسوتُهُ بالمعروف . ولا يُكَلَّف من العمل إلا ما يٌطيق. قال الحاكم:هذا مٌعْضَل عن مالك ، أعضله هكذا في الموطأ "
အလ္ဟာကီးမ္(ရဟီ)သခင္ႀကီးသည္ မိမိ၏ဆင္႔ဆိုမွုလမ္းေႀကာင္းျဖင္
အလ္ဟာကီးမ္(ရဟီ)သခင္ႀကီးမွ မိမိ၏ မအ္ေရဖာသူအူလူးမြလ္ဟဒီးသ္က်မ္း စာမ်က္နွာ ၅၉ နွင္႔ အိဗ္နုဟဂ်ရ္(ရဟီ)သခင္ႀကီး၏ ႏြခ္ဗာသြလ္ေဖြက္ရ္ က်မ္း စာမ်က္နွာ ၄၄ တို႔တြင္တင္ျပထားသည္ကို ႀကည္႔ပါ။
فهذا الحديث معضل لأنه سقط منه اثنان متواليان بين مالك وأبي هريرة وقد عرفنا أنه سقط منه اثنان متواليان من رواية الحديث خارج الموطأ هكذا"... عن مالك عن محمد بن عَجْلان عن أبيه عن أبي هريرة"3
အထက္တြင္တင္ျပခဲ႔သည္႔ ဟဒီးသ္ေတာ္သည္ ဟဒီးသ္ မြအ္ဒြါလ္ ျဖစ္၏။ အေႀကာင္းမူကာ ဆင္႔ဆိုမွုလမ္းေႀကာင္းတြင္ အီမာမ္မာလိက္(ရဟီ)သခင္ႀကီးနွင္႔
4- حكمه:
မြအ္ဒြါလ္ဟဒီးသ္၏ ပညတ္ခ်က္။ ။
المعضل حديث ضعيف ، وهو أسوأ حالا من المرسل والمنقطع4 ، لكثرة المحذوفين من الإسناد ، وهذا الحكم على المعضل بالاتفاق بين العلماء .
မြအ္ဒြါလ္ဟဒီးသ္၏ ပညတ္ခ်က္မွာ (ဒြအီးဖ္)ခိုင္မာမွုအားနည္း၍ က်ဥ္ေရွာင္ရမည္။ မြအ္ဒြါလ္ဟဒီးသ္သည္ အျခားေသာ ခိုင္မာမွုအားနည္းသည္႔ မြရ္စလ္ ၊မြန္ကေသြအ္၊စသည္မ်ားထက္ ပို၍ခိုင္မာမွုအားနည္းသည္ဟု ပညာရွင္ႀကီးမ်ားမွအကြဲအလြဲမရွိအ
အေႀကာင္းမူကား မြအ္ဒြါလ္ဟဒီးသ္သည္ ဆင္႔ဆိုမွုလမ္းေႀကာင္းတြင္ မ်ားျပားလွသည္႔ဆင္႔ဆိုသူမ်ားျပတ
ခသီဗ္ ဗဂ္ဒါဒီ (ရဟီ)သခင္ႀကီး၏ ေကဖြားယဟ္ က်မ္း စာမ်က္နွာ ၂၁ နွင္႔ အီမာမ္ ဆူယူသီြ(ရဟီ)သခင္ႀကီး၏ သဒ္ရီးဗြရ္ရာဝီ က်မ္း အတြဲ(၁) စာမ်က္နွာ ၂၉၅ တြင္ႀကည္႔ပါ။
--------------------------------------------------------------------------
ဟဒီးသ္ပညာရပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အပိုဒ္ (၅၁)
- اجتماعه مع بعض صور المعلقَّ :
أن بين المعضل وبين المعلق عموماً وخصوصاً من وجه .
မြအ္ဒြါလ္ဟဒီးသ္နွင္႔ မုအလ္လာက္ ဟဒီးသ္တို႔သည္ ေယဘုယ်အားျဖင္႔ သီးျခားျဖစ္သလို အခ်ိဳ႔အေျခအေနမ်ားတြင္ေပါင္းစည္
أ) فيجتمع المعضل مع المعلق في صورة واحدة وهي : إذا حُذف من مبدأ إسناده راويان متواليان . فهو معضل ومعلق في آن واحد .
ဥပမာ ။ ။ ဆင္႔ဆိုမွုလမ္းေႀကာင္းအစမွ ဆင္႔ဆိုသူ နွစ္ပါးဆက္တိုက္အစဥ္လိုက္္ျပတ္လ
ب) ويفارقه في صورتين :
သီးျခားသတ္မွတ္ခ်က္ ဥပမာမ်ားကိုႀကည္႔ပါ။ ။
1- إذا حُذف من وسط الإسناد راويان متواليان ، فهو معضل وليس بمعلق .
ဆင္႔ဆိုမွုလမ္းေႀကာင္းအလယ္မွ ဆင္႔ဆိုသူနွစ္ပါးဆက္တိုက္အစဥ္လိ
2- إذا حذف من مبدأ الإسناد راو فقط ، فهو معلق وليس بمعضل .
ဆင္႔ဆိုမွုလမ္းေႀကာင္းအစမွ ဆင္႔ဆိုသူ တစ္ပါးတည္းျပတ္လပ္မွဳရွိသည္႔ဆင္
5- من مظان المعضل :
မြအ္ဒြါလ္ဟဒီးသ္မ်ားအား တင္ဆက္ထားသည္႔ အေက်ာ္အေမာ္က်မ္းႀကီးမ်ားမွာ ။ ။
قال السيوطي : من مظان المعضل والمنقطع والمرسل :
အီမာမ္ဆူယူသီ(ရဟီ)ႀကီးမွ မိမိ၏ သဒ္ရီးဗြရ္ရာဝီက်မ္း အတြဲ(၁) စာမ်က္နွာ ၂၁၄ တြင္ မြအ္ဒြါလ္ မြန္ကေသြအ္ မြရ္စလ္ စသည္႔ ဟဒီးသ္မ်ားကို တင္ဆက္ထားသည္႔က်မ္းမ်ားမွာ ေအာက္ပါက်မ္းမ်ားျဖစ္သည္ဟု တင္ျပထားသည္။
أ) كتاب السنن لسعيد بن منصور .
စအီဒ္ဗင္မန္စူရ္(ရဟီ)သခင္ႀကီး၏ စုနန္ က်မ္း။
ب) مؤلفات ابن أبي الدنيا .
အိဗ္နုအဗီဒ္ဒြန္ယာ (ရဟီ)သခင္ႀကီး၏ မုအလ္လဖာသ္ က်မ္းမ်ား။
------------------------------------------------------------
ဆက္ရန္(ကိုေနစိုး)
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.