المٌنقَطِع
အလ္မြန္းကေသြအ္
1- تعريفه:
အလ္မြန္းကေသြအ္ဆိုသည္မွာ
أ) لغة: هو اسم فاعل من " الانقطاع" ضد الاتصال.
အလ္မြန္းကေသြအ္ဆိုသည္မွာအဘိဓါန္
ب) اصطلاحاً: ما لم يتصل إسنادُه، على أي وجه كان انقطاعه.
အလ္မြန္းကေသြအ္ဆိုသည္မွာဟဒီးသ္ပါရဂူႀကီးမ်ား၏ေဝါဟာရအသံုးအႏွု
3- شرح التعريف :
မြန္ကေသြအ္အားအက်ယ္ရွင္းလင္းခ်က
يعني أن كل إسناد انقطع من أي مكان كان ، سواء كان الانقطاع من أول الإسناد أو من آخره أو من وسطه ، فيدخل فيه ـ على هذا ـ المرسل والمعلق والمعضل ، لكن علماء المصطلح المتأخرين خصوا المنقطع بما لم تنطبق عليه صورة المرسل أو المعلق أو المعضل ، وكذلك كان استعمال المتقدمين في الغالب . ولذلك قال النووي: " وأكثر ما يستعمل في رواية مَنْ دون التابعي عن الصحابي، كمالك عن ابن عمر "
ဟဒီးသ္ေတာ္အားအဆင္႔ဆင္႔ ခ်ိတ္ဆက္ဆင္႔ဆိုသည္႔ ဆင္႔ဆိုမွုလမ္းေႀကာင္းအနက္ အစမွပင္ျဖစ္ေစ၊အလယ္မွပင္ျဖစ္ေစ၊
သက္ရီဗ္ မအသ္ သဒ္ရီးဗ္ က်မ္း အတြဲ(၁) စာမ်က္နွာ ၂၀၈ တြင္ႀကည္႔ပါ။
4- المنقطع عند المتأخرين من أهل الحديث :
ေခတ္သစ္ ဟဒီးသ္ပါရဂူႀကီးမ်ားထံတြင္ မြန္ကေသြအ္ ဆိုသည္မွာ ။ ။
هو ما لم يتصل إسناده مما لا يشمله اسم المرسل أو المعلق أو المعضل . فكأنَّ المنقطع اسم عام لكل انقطاع في السند ما عدا صوراً ثلاثاً من صور الانقطاع وهي :حذف أول الإسناد ، أو حذف آخره ، أو حذف اثنين متواليين من أي مكان كان ، وهذا هو الذي مشي عليه الحافظ ابن حجر في النخبة وشرحها .
ثم انه قد يكون الانقطاع في مكان واحد من الإسناد، وقد يكون في أكثر من مكان واحد، كأن يكون الانقطاع في مكانين أو ثلاثة مثلاً.
ေခတ္သစ္ ဟဒီးသ္ပါရဂူႀကီးမ်ားထံတြင္ မြန္ကေသြအ္ ဆိုသည္မွာ ။ ။ ဟဒီးသ္ေတာ္အားအဆင္႔ဆင္႔ ခ်ိတ္ဆက္ဆင္႔ဆိုသည္႔ ဆင္႔ဆိုမွုလမ္းေႀကာင္းအနက္ မြရ္စလ္ ၊ မုအလ္လာက္၊ မြအ္ဒြါလ္ မပါပဲ အျခားမည္သည္႔ပံုစံမ်ိဳးျဖင္႔ ျပတ္လပ္သည္ ျဖစ္ေစ ဤသို႔ျပတ္လပ္ေနသည္႔ဆင္႔ဆိုမွုလမ
အိဗ္နုဟဂ်ရ္(ရဟီ)သခင္ႀကီးမွ မိမိ၏နုခ္ဗဟ္က်မ္းစာမ်က္နွာ ၄၄ တြင္ ဤသို႔ ေျပာဆိုထားေပသည္။ ။ ၁။ ဆင္႔ဆိုမွုအစတြင္ျပတ္လပ္ေနျခင္း
ဥပမာ။ ။ရံဖန္ရံခါ ဆင္႔ဆိုမွုလမ္းေႀကာင္းတစ္ခုထဲတြ
------------------------------------------------------------------------
ဟဒီးသ္ပညာရပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အပိုဒ္ (၅၃)
5- مثاله:
မြန္ကေသြအ္ ဟဒီးသ္၏ ဥပမာကိုႀကည္႔ပါ။ ။
" ما رواه عبدالرزاق عن الثوري عن أبي اسحق عن زيد بن يٌثيع عن حٌذيفة مرفوعاً : إنْ وليتموها أبا بكر فقوي أمين "
အဗ္ဒြရ္ရဇ္ဇာက္(ရဟီ)သခင္ႀကီးမွဆ
အလ္ဟာကီမ္ သခင္ႀကီး၏ မအ္ေရဖြာသုအူလူးမြလ္ဟဒီးသ္ က်မ္း စာမ်က္နွာ ၄၄ နွင္႔ အီမာမ္အဟ္မဒ္က်မ္း သြဗ္ရာနီက်မ္း ဗဇ္ဇာရ္ က်မ္း စတဲ႔က်မ္းႀကီးမ်ားတြင္လည္း တင္ဆက္ထားသည္ကို ႀကည္႔ပါ။
فقد سقط من هذا الإسناد رجل من وسطه وهو " شريك " سقط من بين الثوري وأبي اسحق، إذ أن الثوري لم يسمع الحديث من أبي اسحق مباشرة وإنما سمعه من شريك، وشريك سمعه من أبي اسحق.
အထက္တြင္တင္ျပခဲ႔သည္႔ဟဒီးသ္ေတာ္
ျပတ္လပ္ေန၏။ ေသာင္ရီးသခင္ႀကီးနွင္႔ အဗီေအစ္ဟာက္သခင္ႀကီးႀကားတြင္ (ရွရီးက္)ဆိုသည္႔ ရာဝီ တစ္ပါးျပတ္လပ္ေန၏။ သို႔ဆိုလွ်င္ ေသာင္ရီးသခင္ႀကီးသည္ အဗီေအစ္ဟာက္သခင္ႀကီးထံမွ ဟဒီးသ္ေတာ္အား တိုက္ရိုက္ႀကားခဲ႔ျခင္းမဟုတ္ေပ။
၎ရွရီက္သည္ အဗီေအစ္ဟာက္သခင္ႀကီးထံမွႀကားခဲ႔
فهذا الانقطاع لا ينطبق عليه اسم المرسل ولا المعلق ولا المعضل فهو منقطع .
ဤသို႔ ႀကားတြင္ (ရာဝီ)တစ္ဦးတည္း ျပတ္လပ္ေနျခင္းကို မြန္ကေသြအ္ဟုေခၚဆိုေပသည္။
ဤသည္ကို မြရ္စလ္ မုအလ္လာက္ မြအ္ဒြါလ္ စသည္႔အမည္မ်ားျဖင္႔ေခၚဆို၍မရနို
6- حكمه :
မြန္ကေသြအ္ ဟဒီးသ္၏ ပညတ္ခ်က္မွာ
المنقطع ضعيف بالاتفاق بين العلماء ، وذلك للجهل بحال الراوي المحذوف .
မြန္ကေသြအ္ ဟဒီးသ္၏ ပညတ္ခ်က္မွာ (ဒြအီးဖ္)ခိုင္မာမွဳအားနည္း၏ က်ဥ္ေရွာင္ရမည္ဟုပညာရွင္ႀကီးမ်ာ
အေႀကာင္းမူကား ဟဒီးသ္ေတာ္တစ္ပုဒ္အားလက္ခံလိုက္
ရာဝီတစ္ပါးတစ္ပါးထက္အမ်ားဆင္႔ဆိ
--------------------------------------------------------------------
ဟဒီးသ္ပညာရပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အပိုဒ္ (၅၄)
المٌدَلَّس
အလ္မုဒလ္လာစ္
1- تعريف التدليس:
အသ္သဒ္လီးစ္ ဆိုသည္မွာ။ ။
أ) لغة : المدلس اسم مفعول من " التدليس " والتدليس في اللغة : كِتْمان عَيْبِ السلعة عن المشتري ، وأصل التدليس مشتق من " الدَّلس " وهو الظلمة أو اختلاط الظلام كما في القاموس ، فكأن المدلَّس لتغطيته على الواقف على الحديث أظلم أمره فصار الحديث مٌدلَّسا .
အလ္မုဒလ္လာစ္ ဆိုသည္မွာ။ ။ သဒ္လီးစ္ဆိုသည္႔စကားလံုးမွဆင္းသက္လာ၍ (အျပဳခံနာမ္)ျဖစ္၏ ။ သဒ္လီးစ္ဆိုသည္မွာ အဘိဓါန္အဓိပၸါယ္အရ ပစၥည္တစ္ခုခု၏ခ်ိဳ႔ယြင္းခ်က္ကို
အဒ္ဒလာစ္ ဆိုသည္မွာအဘိဓါန္အဓိပၸါယ္အရ။ ။ အေမာင္ထု၊ အေမွာင္ထုျဖင္႔ဖံုးကြယ္ေနျခင္း၊
ဆိုလိုသည္မွာ ဟဒီးသ္ေတာ္၏ခ်ိဳ႔ယြင္းခ်က္မ်ားက
ب) اصطلاحاً: إخفاء عيب في الإسناد. وتحسين لظاهره.
အလ္မုဒလ္လာစ္ ဆိုသည္မွာ။ ။ဟဒီးသ္ပါရဂူႀကီးမ်ား၏ ေဝါဟာရအသံုးအနွုန္းအဓိပၸါယ္အရ ဟဒီးသ္ေတာ္အား အဆင္႔ဆင္႔ခ်ိတ္ဆက္ဆင္႔ဆိုခဲ႔ႀကသ
အျပင္ပန္းႀကည္႔လွ်င္စင္းလံုးေခ်
အီမာမ္ အဗီလ္ဟစန္ဗင္အလ္ကသြ္သြားန္ (ရဟီ)သခင္ႀကီး၏ ဗယားႏြလ္ဝါဟ္မိဝါလ္အီဟာမ္ က်မ္းတြင္ႀကည္႔ပါ။
ဆိုလိုသည္မွာ ။ ။ပုံစံ(၁) ဆင္႔ဆိုသူ(ရာဝီ)သည္ ဟဒီးသ္ေတာ္အား ဆင္႔ဆိုရာတြင္ မိမိဆရာျဖစ္သူအား ျဖဳတ္ခ်၍ မိမိဆရာ၏ ဆရာကို ခ်ိတ္ဆက္ဆင္႔ဆိုခဲ႔၏။ပံုစံ(၂)ဆင
2- أقسام التدليس:
သဒ္လီးစ္၏အမ်ိဳးအစားမ်ား။ ။
للتدليس قسمان رئيسيان هما: تدليس الإسناد، وتدليس الشيوخ.
ေယဘုယ်အားျဖင္႔အခ်ဳပ္ဆိုရေသာ္သဒ
၎တို႔မွာ ၁။ သဒ္လီးစြလ္ေအစ္နားဒ္ ။၂။ သဒ္လီးစြရွ္ရွဴယူးခ္။
3- تدليس الإسناد:
သဒ္လီးစြလ္ေအစ္နားဒ္ဆိုသည္မွာ။ ။
لقد عرف علماء الحديث هذا النوع من التدليس بتعريفات مختلفة ، وسأختار أصحها وأدقها ـ في نظري ـ وهو تعريف الإمامين أبي أحمد بن عمرو البزار وأبي الحسن بن القطان . وهذا التعريف هو :
သဒ္လီးစြလ္ေအစ္နားဒ္ဆိုသည္နွင္႔
أ) تعريفه: أن يَرْوِيَ الراوي عمن قد سمع منه ما لم يسمع منه من غير أن يذكر سمعه منه
သဒ္လီးစြလ္ေအစ္နားဒ္ဆိုသည္မွာ (ရာဝီ)ဆင္႔ဆိုသူမွ (ေရဝါးယဟ္)ဟဒီးသ္ေတာ္အားဆင္႔ဆို
( ေပၚတင္ျဖဳတ္ခ်န္ပါက မုသားဝါဒီအျဖစ္ယိုးစြပ္ခံမည္ျဖစ
ب) شرح التعريف : ومعنى هذا التعريف أن تدليس الإسناد أن يروي الراوي عن شيخ قد سَمِعَ منه بعض الأحاديث، لكن هذا الحديث الذي دلسه لم يسمعه منه ، وإنما سمعه من شيخ آخر عنه ، فيٌسْقِطٌ ذلك الشيخَ ويرويه عنه بلفظ محتمل للسماع وغيره ، كـ " قال " أو " عن " ليوهم غيره أنه سمعه منه ، لكن لا يصرح بأنه سمع منه هذا الحديث فلا يقول : " سمعت " أو " حدثني " حتى لا يصير كذاباً بذلك ، ثم قد يكون الذي أسقطه واحداً أو أكثر .
ရွင္းလင္းခ်က္။ ။ သဒ္လီးစြလ္ေအစ္နားဒ္ဆိုသည္မွာ (ရာဝီ)ဟဒီးသ္ေတာ္အားဆင္႔ဆိုသူသည
အေပၚယံႀကည္႔လွ်င္ဆင္႔ဆိုမွုလမ္း
-------------------------------------------------------------
ဟဒီးသ္ပညာရပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အပိုဒ္(၅၅)
ت) الفرق بيه وبين الإرسال الخفي : قال أبو الحسن بن القطان بعد ذِكْرهِ للتعريف السابق:" والفرق بينه وبين الإرسال هو : أن الإرسال روايته عمن لم يسمع منه " وإيضاح ذلك أن كلا من المدلِّس والمرسل إرسالا خفياً يَرْوِي عن شيخ شيئاً لم يسمعه منه ، بلفظ يحتمل السماع وغيره ، لكن المدلَّس قد سمع من ذلك الشيخ أحاديث غير التي دلسها ، على حين أن المرسل إرسالا خفياً لم يسمع من ذلك الشيخ أبداً ، لا الأحاديث التي أرسلوها ولا غيرها لكنه عاصره أو لقيه .
သို႔ဆိုလွ်င္ အထက္တြင္တင္ျပခဲ႔သည္႔ ဟဒီးသ္ပါရဂူႀကီးနွစ္ပါး ျဖစ္သည္႔ အီမာမ္ အဗီအဟ္မဒ္ဗင္ အမရ္ အလ္ဗဇ္ဇာရ္ (ရဟီ)သခင္ႀကီးနွင္႔ အီမာမ္ အဗီလ္ဟစန္ဗင္အလ္ကသြ္သြားန္ (ရဟီ)သခင္ႀကီးနွစ္ပါးတို႔၏ အဆိုအရ သဒ္လီးစြလ္ေအစ္နားဒ္နွင္႔ ေအရ္စားလြလ္ခဖီ ဆိုသည္မွာကြဲျပားမွုရွိသည္ကိုေတ
ရွင္းလင္းခ်က္။ ။ မြရ္စလ္ခဖီသည္ မိမိဆင္႔ဆိုခဲ႔သည္႔ ဟဒီးသ္ေတာ္သည္မိမိကိုယ္တိုင္ဆရာ
မုဒလ္လာစ္ ဆိုသည္မွာ။ ။ ဆင္႔ဆိုသူသည္ ဟဒီးသ္ေတာ္အားမိမိကိုယ္တိုင္တို
ဆင္႔ဆိုသလိုု မိမိကိုယ္တိုင္တိုက္ရိုက္မႀကားပ
သို႔ဆိုလွ်င္ မြရ္စလ္ခဖီသည္ မုဒလ္လာစ္နွင္႔ပို၍အေျခအေနဆိုးရ
ث) مثاله : ما أخرجه الحاكم ، بسنده إلى على بن حَشْرَم قال : " قال لنا ابن عيينة : عن الزهري ـ فقبل له: سمعته من الزهري ؟ فقال : لا ، ولا ممن سمعه من الزهري ، حدثني عن عبدالرزاق عن مَعْمَر عن الزهري " ففي هذا المثال أسقط ابنُ عُيينة اثنين بينه وبن الزهري .
သဒ္လီးစြလ္ေအစ္နာဒ္ ဟဒီးသ္ေတာ္အား ဥပမာအျဖင္႔ႀကည္႔ပါ။ ။
အီမာမ္ အလ္ဟာကီမ္(ရဟီ)သခင္ႀကီးမွမိမိ၏ မအ္ေရဖာသြလ္အူလူးမ္ က်မ္း စာမ်က္နွာ ၁၃၀ တြင္ အလီဗင္ဟရွ္ရမ္သခင္ႀကီး၏ (စနဒ္)ဆင္႔ဆိုမွုလမ္းေႀကာင္းျဖင
သို႔ဆိုလွ်င္ အိဗ္နုအူယိုင္နာသခင္ႀကီးနွင္႔ ဇိုဟ္ရီသခင္ႀကီးတို႔ႀကား ဆင္႔ဆိုမွုကြင္းဆက္ နွစ္ဦးျပတ္လပ္ေနသည္ ။၎တို႔မွာ အဗ္ဒူရ္ရဇာက္သခင္ႀကီးနွင္႔မအ္မရ
အထက္ေဖၚျပပါ ဆင္႔ဆိုမွုလမ္းေႀကာင္းအမွန္မွာ ။ အိဗ္နုအူယိုင္နာသခင္ႀကီးအား အဗ္ဒြရ္ရဇာက္သခင္ႀကီမွေျပာႀကားခ
4- تدليس التسوية:
သဒ္လီးစြသ္သစ္ဝိယာ(ဆင္႔ဆိုမွုလမ
هذا النوع من التدليس هو في الحقيقة نوع من أنواع تدليس الإسناد .
ေဖၚျပပါ အမ်ိဳးအစားသည္ သဒ္လီးစြလ္ေအစ္နာဒ္၏ အမ်ိဳးအစားတစ္ခုျဖစ္သည္႔အေလ်ာက္
أ) تعريفه: هو رواية الراوي عن شيخه ، ثم إسقاط راو ضعيف بين ثقتين لقي أحدهما الآخر ،وصورة ذلك أن يروي الراوي حديثاًَ عن شيخ ثقة، وذلك الثقة يرويه عن ضعيف عن ثقة، ويكون الثقتان قد لقي أحدهما الآخر، فيأتي المدلس الذي سمع الحديث من الثقة الأول ، فيُسْقِط الضعيف الذي في السند ، ويجعل الإسناد عن شيخه الثقة عن الثقة الثاني بلفظ محتمل، فيُسَوْي الإسناد كله ثقات.
ဆင္႔ဆိုသူသည္ မိမိဆရာထံမွ ဟဒီးသ္ေတာ္အားဆင္႔ဆို၏။ဤသို႔ ဆင္႔ဆိုရာတြင္ ခိုင္မာမွုအားနည္းသည္႔ ဆင္႔ဆိုသူကိုမိမိဘက္မွျဖတ္ခ်န္၍
ဆိုလိုသည္မွာ ဆင္႔ဆိုသူသည္ ဟဒီးသ္ေတာ္အား (ေသကာ)ခိုင္မာမွုရွိသည္႔ မိမိဆရာထံမွဆင္႔ဆို၏။ မိမိဆရာသည္ အားနည္းသည္႔ ဆရာထံမွဆင္႔ဆိုခဲ႔သည္။ တဖန္ ၎သည္ (ေသကာ)ခိုင္မာသည္႔ ဆရာထံမွဆင္႔ဆိုခဲ႔သည္။သို႔ဆိုလွ
ဆင္႔ဆိုမွုလမ္းေႀကာင္းဥပမာကိုႀက
သို႔ဆိုလွ်င္ အထက္တြင္ ဆင္႔ဆိုသူမ်ားအနက္ ေမာင္ဝါတစ္ပါးတည္းသာ ခိုင္မာမွုအားနည္းသူျဖစ္ေန၏။ ေမာင္နီမွ ခိုင္မာမွုအားနည္းသူေမာင္ဝါအားျ
ဆက္ရန္(ကိုေနစိုး
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.