Pages

.

အစၥလာမ့္လမ္းစဥ္ျဖင့္ လူ႔ဘ၀တည္ေဆာက္မႈဆိုင္ရာ အေျခခံဥပေဒ (သို႔မဟုတ္) ယွရီအဟ္ အပိုင္း (၆)


အစၥလာမ့္လမ္းစဥ္ျဖင့္ လူ႔ဘ၀တည္ေဆာက္မႈဆိုင္ရာ အေျခခံဥပေဒ (သို႔မဟုတ္) ယွရီအဟ္
အပိုင္း (၆)
******************************************
လူသိမ်ားသည့္ ဥပေဒလမ္းေၾကာင္း ေလးသြယ္

က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္ နွင့္ စြနၷဟ္ရိွ အလႅာဟ့္အလိုေတာ္အား အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုရွင္းလင္းရန္ ဥပေဒမ်ား ထုတ္ယူရာတြင္ ကာလၾကာရွည္သည္နွင့္အမွ် လမ္းေၾကာင္းမ်ား အဆင့္ဆင့္ေပၚေပါက္ခဲ့၏။ ၄င္းတို႔အနက္ လမ္းေၾကာင္းေလးသြယ္မွာ အထင္ရွားဆံုးျဖစ္၏။ ယင္းလမ္းေၾကာင္း၏ေခါင္းေဆာင္(အိမာမ္)မ်ားထံ၌ အစၥလာမ့္အေျခခံအရင္းအျမစ္မ်ားအေပၚ တစ္စံုတစ္ရာကဲြလဲြမႈဟူ၍ မရိွၾကေခ်။ သို႔ရာတြင္ ဥပေဒျပဳေရးအတြက္ ထုတ္ယူသည့္စည္းမ်ဥ္းမ်ားကေတာ့ အခ်ဳိ႕ေနရာ၌ ျခားနားခ်က္ ႀကီးမားသည္။ မုစ္လင္မ္အမ်ားစုသည္ ဤဥပေဒအေတြးအေခၚလမ္းေၾကာင္းမ်ားအနက္ တစ္ရပ္ရပ္ေနာက္သို႔ တစ္နည္းနည္းျဖင့္ ေနာက္လိုက္ျပဳလ်က္ ရိွၾကပါသည္။ ယင္းအေတြးအေခၚလမ္းေၾကာင္းအား အရဗီလို မဇ္ဟဗ္ ဟုေခၚ၏။


၁။ ဟနဖီ ဥပေဒလမ္းေၾကာင္း

အန္ နုအ္မာန္း အိဗ္နု ဆာဘိသ္ အဗူ ဟနီဖဟ္ (၇ဝဝ-၇၆၇)၏အမည္ကို အစဲြျပဳ၍ ဟနဖီ ဥပေဒလမ္းေၾကာင္းဟု လူသိမ်ားလာခဲ့သည္။ သူသည္ ေရွးေဟာင္းအာဖဂန္နစၥတန္ဇာတိမွ သူေကာင္းျပဳခံရသည့္ကြ်န္တစ္ဦး၏ ေျမးျဖစ္သည္။ သူသည္ စည္းမ်ဥ္းေကာက္မႈပံုစံကို လက္ဦးပထမ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္နိုင္ခဲ့ျပီး ယင္းအားျဖင့္ ပညာရွင္မ်ားမွာ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္မွ အစၥလာမ့္ဥပေဒမ်ားကို အလြယ္တကူ ေကာက္နႈတ္နိုင္ခဲ့ၾကသည္။ အဗူဟနီဖဟ္က ဥပေဒဆိုင္ရာသ႑ာန္တူနိႈင္းယွဥ္သံုးသပ္ခ်က္ (ကိယာ့စ္)အေပၚ အလြန္ပင္ အေလးအနက္ထားခဲ့၏။ အေတြးအျမင္ အယူအဆမ်ား ေျပျပစ္ေခ်ာေမြ႕လာေစရန္အလို့ငွါ ျဖစ္သည္။ ၄င္းျပင္ ဥပေဒပညာရွင္အေနနွင့္ နည္းလမ္းနွစ္ရပ္အနက္ ပိုမိုေကာင္းျမတ္ျခင္းကိုေရြးခ်ယ္နိုင္သည့္ အသားေပးစံနစ္ (အရဗီလို အိစ္သိဟ္စာန္)ကိုလည္း အထူးအားထားခဲ့၏။ သို႔ျဖစ္၍ ဟနဖီဥပေဒသည္ ဥပေဒေရးရာ၌ သက္ညွာမႈအရိွဆံုး နွင့္ အံဝင္ေျပျပစ္မႈအျဖစ္ဆံုးဟု ယေန့ေခတ္အထိ သတ္မွတ္ခံရေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း ဟနဖီဥပေဒလမ္းေၾကာင္းေနာက္လိုက္သူမ်ားမွာ အလြန္မ်ားျပားၾကျခင္းျဖစ္၏။ မုစ္လင္မ္လူဦးေရအမ်ားဆံုးျဖစ္သည့္ ဗဟိုအာရွ နွင့္ ေတာင္အာရွေဒသမ်ား၌ ဤဥပေဒလမ္းေၾကာင္းက လႊမ္းမိုးထားသည္။ ၄င္းျပင္ အေမရိကန္နိုင္ငံ(ႏွင့္ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ား)ရိွ ေတာင္အာရွအႏြယ္ဝင္ မုစ္လင္မ္လူ႔အဖဲြ႕အစည္းအားလံုးမွာ ဟနဖီဥပေဒလမ္းေၾကာင္း၏ေနာက္လိုက္မ်ား ျဖစ္ၾကကုန္၏။



၂။ မာလိကီ ဥပေဒလမ္းေၾကာင္း

မာလစ္က္ အိဗ္နု အနတ္စ္ (၇၁၆-၇၉၅)သည္ အစၥလာမ့္ဥပေဒေရးရာက်မ္းကို ပထမဦးဆံုး ျပဳစုခဲ့သူျဖစ္ျပီး ထိုက်မ္းဂန္မွာ ' မုဝသြ္သြာ ' ဟု အမည္တြင္သည္။ ဤလမ္းေၾကာင္း (မဇ္ဟဗ္)၌ အစၥလာမ့္ဥပေဒ၏ အရင္းအျမစ္အျဖစ္ မဒီနဟ္ၿမိဳ႕ေန သာဝကေတာ္တို႔၏ဆင့္ျပန္ခ်က္မ်ားကိုသာ အသံုးျပဳထားသည္။ ထိုသာဝကေတာ္ တို႔မွာ လက္ဦးပထမ မုစ္လင္မ့္လူ႔အဖဲြ႕အစည္းကို တည္ေထာင္ခဲ့ေသာမ်ဳိးဆက္ျဖစ္သည့္အတြက္ ၄င္းတို႔သည္ တမန္ေတာ့္လမ္းညႊန္နွင့္ကဲြလဲြသည့္ဥပေဒ သို႔မဟုတ္ အေလ့အထကို ဖန္တီးခဲ့မည္မဟုတ္ဟု (အိမာမ္) မာလစ္က္မွ ယံုၾကည္ခဲ့၏။ အိမာမ္ မာလစ္က္သည္လည္း ေဒသဆိုင္ရာထံုးတမ္းဓေလ့ (အုရ္ဖ္)မွာ အစၥလာမ့္ဥပေဒ၏အနွစ္သာရနွင့္ ဆန္႔က်င္မႈ မျဖစ္သမွ် အစၥလာမ့္ဥပေဒ၌ ျခြင္းခ်က္မ်ားအျဖစ္ ေထာက္ခံအတည္ျပဳထားသည္။ ၄င္းျပင္ ေခတ္ကာလ အေရးအရာမ်ားနွင့္ပတ္သက္၍ ဥပေဒနွင့္စည္းမ်ဥ္းသတ္မွတ္မႈတို႔သည္ လူထုေကာင္းက်ဳိးနွင့္အေထြေထြတိုးတက္မႈ (အိစ္သိစ္လာဟ္)အတြက္ ဦးတည္ရမည္ဟုလည္း ဆိုခဲ့၏။ ထိုသို႔ေသာအေရးအရာမ်ဳိးတြင္ ဥပေဒသေဘာတရား/အႏွစ္သာရက ေရးသားထားသည့္ဥပေဒစာသားအား ဖံုးလႊမ္းသြားေလ့ရိွသည္။ မာလိကီလမ္းေၾကာင္းလိုက္သူမ်ားသည္ အေနာက္အာဖရိက နွင့္ ေျမာက္အာဖရိက၌ အမ်ားဆံုး ျဖစ္၏။ အီဂ်စ္၊ ဆူဒန္၊ ဘာရိန္း နွင့္ ကူဝိတ္နိုင္ငံမ်ား၌လည္း မ်ားစြာေတြ႕ရ၏။ ၾသဇာႀကီးမားသည့္ပညာရွင္အခ်ဳိ႕က ဤလမ္းေၾကာင္းမွာ အေမရိကန္မုစ္လင္မ္မ်ားနွင့္ကိုက္ညီေၾကာင္း ေထာက္ခံအားေပးသျဖင့္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု အတြင္း၌လည္း စတင္ေရပန္းစားေနျပီျဖစ္သည္။


၃။ ရွာဖိအီ ဥပေဒလမ္းေၾကာင္း

မုဟမၼဒ္ အိဗ္နု အိဒ္ရီးစ္ အရွ္ရွာဖိအီ (၇၆၇-၈၂ဝ)အား အစၥလာမ့္သမိုင္း၌ အထက္ျမက္ဆံုး ဥပေဒပါရဂူမ်ားအနက္ အပါအဝင္တစ္ဦးအျဖစ္ သတ္မွတ္ၾကသည္။ သူသည္ အစၥလာမ့္ဥပေဒ၏ရင္းျမစ္မ်ားကို ကုရ္အာန္၊ စြနၷဟ္၊ အိဂ်္မာအ္ နွင့္ ကိယာ့စ္တို႔အတြင္းမွသာ ထုတ္နႈတ္ျပ႒ာန္းမႈျပဳခဲ့သည္။ (အိမာမ္) ရွာဖိအီသည္ ဟနဖီလမ္းေၾကာင္းမွ အိစ္သိဟ္စာန္ (လြယ္ကူသည့္ဖက္ဦးစားေပးသည့္စံနစ္)ကို လက္မခံခဲ့။ သို႔သာမက မဒီနဟ္ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းတစ္ခုတည္းကိုသာမူတည္၍ အစၥလာမ့္အရင္းအျမစ္အျဖစ္ အသံုးျပဳထားေသာ မာလိကီ၏နည္းလမ္းကိုလည္း လက္မခံခဲ့ေခ်။ ဤဥပေဒလမ္းေၾကာင္းက အီဂ်စ္ျပည္ေတာင္ပိုင္း နွင့္ အာေရဗ်ေတာင္ပိုင္း၌ ၾသဇာႀကီးမားသည္။ အေရွ႕အာဖရိက၊ မေလးရွား၊ အင္ဒိုနီးရွား၊ ဗဟိုအာရွေဒသအခ်ဳိ႕ နွင့္ အေမရိကန္မုစ္လင္မ္မ်ားအၾကား၌လည္း ဤလမ္းေၾကာင္း၏ေနာက္လိုက္မ်ားစြာ ရိွၾက၏။


၄။ ဟမ္ဗလီ ဥပဒေဒလမ္းေၾကာင္း

အဟ္မဒ္ အိဗ္နု ဟမ္ဗလ္ (၇၈ဝ-၈၅၅)၏အမည္ကို အစဲြဲျပဳေခၚေဝၚထားျပီး ဥပေဒလမ္းေၾကာင္း ေလးရပ္၌ ေရွးရိုးစဲြအႀကီးဆံုး (ဝါ) အတင္းၾကပ္ဆံုးျဖစ္၏။ အိဗ္နု ဟမ္ဗလ္သည္ အစၥလာမ့္ဥပေဒျပဳရာ၌ ကိယာ့စ္ကို လံုးလံုးလ်ားလ်ား စိတ္မဝင္စားခဲ့ေခ်။ သို႔ေသာ္လည္း ခြင့္ျပဳနိုင္ေသာ/ခြင့္ျပဳအပ္ေသာ အယူအဆ (အိဗာဟဟ္)ကို ထုတ္ေဖာ္ခဲ့သည္။ ၄င္းမွာ ကုရ္အာန္၊ စြႏၷဟ္နွင့္မဆန္႔က်င္သည့္လုပ္ရပ္မွန္သမွ် တရားဝင္သည္ဟု ယူဆျခင္းျဖစ္သည္။ ဟမ္ဗလီ၏ မဇ္ဟဗ္သည္ ဤအယူအဆေၾကာင့္သာ အသက္ရႈေခ်ာင္သြားခဲ့ရသည္။ စအူဒီအာေရဗ်၊ အိုမန္၊ ကာတာနိုင္ငံရိွ မုစ္လင္မ္အမ်ားစုက ဤလမ္းေၾကာင္းေနာက္လိုက္ၾက၏။ အေမရိကန္နိုင္ငံ၌လည္း အစၥလာမ္ကိုလက္ခံလာသူတို႔အၾကား ဤလမ္ေၾကာင္းကိုလက္ခံသူ တိုးပြားလ်က္ရိွ၏။


နိဂံုး

အစၥလာမ္သာသနာ့အဆံုးအမ၌ အရိွအတိုင္း သြန္သင္ဆံုးမခိုင္းထား၏။ အေျခခံက်က် တိက်မႈျဖစ္ေအာင္ လမ္းေၾကာင္းညႊန္ျပထား၏။ ဥပေဒမ်ား၊ အဆံုးအျဖတ္မ်ားကို မိမိဆႏၵ၊ အစြဲ၊ အေတြးအျမင္ေပၚ အေျချပဳၿပီး ထုတ္ယူက်င့္သံုးသတ္မွတ္ခြင့္ မရိွပါ။ ကမာၻ႕ဘာသာတရားမ်ားအနက္ လူ႔ေဘာင္ေလာက၏အေရးအရာအ၀၀အတြက္ စံနစ္တက် ပံုစံခ်စည္းမ်ဥ္းမ်ား၊ နည္းလမ္းမ်ား ေပးအပ္ထားသည္မွာ အစၥလာမ္သာသနာ တစ္ခုတည္းသာ ရိွေနပါ၏။ ယေန႔ ကမာၻ႕ကုလသမဂၢသည္လည္းေကာင္း၊ အေနာက္တိုင္းမွ အတိုးတက္ဆံုးဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံမ်ားသည္လည္းေကာင္း၊ လူ႔အခြင့္အေရးဆိုင္ရာ ဦးေဆာင္အဖြဲ႕အစည္းႀကီးမ်ားသည္လည္းေကာင္း မိမိတို႔၏အေျခခံမူစံနစ္မ်ား၊ ဖြဲ႕စည္းပံုစည္းမ်ဥ္းဥပေဒမ်ားတြင္ အစၥလာမ့္ယွရီအဟ္၏အုတ္ျမစ္ႏွင့္အႏွစ္သာရတို႔ကို အမည္မေဖာ္၀ံ့ဘဲ ယူငင္သံုးစြဲက်င့္ေဆာင္လ်က္ရိွသည္ကို ေတြ႕ရပါ၏။ အဆံုးသတ္အားျဖင့္ဆိုရပါလွ်င္ လူတို႔သည္ ေနရာ၊ အာဏာ၊ အတၱစြဲ၊ ဆႏၵ၊ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားမႈ စသည္မ်ားေနာက္ အာသာငမ္းငမ္းလိုက္ေနၾကသျဖင့္ ယေန႔ကမာၻတစ္၀ွန္းကိုၾကည့္လိုက္ေသာ္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးယွရီအဟ္ကို တိတိက်က်လိုက္နာက်င့္သံုးေနသည့္ အစၥလာမ္ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ အစၥလာမ့္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုမွ် မရိွပါ။ ေဂါတမဗုဒၶ၏ ေမတၱာထားတရားဓမၼအေပၚ တိတိက်က်လိုက္နာက်င့္သံုးေနသည့္ ဗုဒၶဘာသာႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ ဗုဒၶဘာသာ၀င္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုမွ် မရိွပါ။ ေယရႈသခင္၏ ခြင့္လႊတ္ျခင္းသြန္သင္ဆံုးမခ်က္မ်ားအေပၚ တိတိက်က်လိုက္နာက်င့္သံုးေနသည့္ ခရစ္ယာန္ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ ခရစ္ယာန္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုမွ် မရိွပါ။ ဟိႏၵဴ ႏွင့္ ဂ်ဴးမ်ားထံတြင္လည္း ထိုနည္းလည္းေကာင္းသာ ျဖစ္ပါ၏။ ဘာသာတရား ႏွင့္ ဘာသာ၀င္ မကြဲျပားၾက။ လူတစ္ဦး သို႔မဟုတ္ လူတစ္စု၏ အေတြးအျမင္၊ စိတ္ဓာတ္၊ လုပ္ရပ္မ်ားမွာ သက္ဆိုင္ရာဘာသာတရားကို အခါခပ္သိမ္း ကိုယ္စားျပဳေနသည္မဟုတ္။ ၄င္းတို႔ကိုၾကည့္၍ ဘာသာတရားအား ဆံုးျဖတ္သံုးသပ္မည္ဆိုပါက ကမာၻေပၚတြင္ မည္သည့္ဘာသာတရားကိုမွ ေကာင္းကြက္ျမင္ႏိုင္ၾကေတာ့မည္ မဟုတ္။ ဘာသာတရားယံုၾကည္မႈ ႏွင့္ လူကိုလူလိုျမင္တတ္မႈ ကြဲျပားေစရန္အတြက္ ဥပေဒ ဟူ၍ သတ္မွတ္ေဖာ္ေဆာင္ျခင္း ျဖစ္ေပသတည္း။

ဘာသာမဲ့/ဘာသာမရိွသူသည္ ဘာသာတရားတစ္ခုခု၏ေခါင္းစဥ္ေအာက္သို႔ ေရာက္ႏိုင္ေခ် ရိွေသး၏။ လူကိုၾကည့္၍ ဘာသာတရားကို မုန္းတီးတတ္သူတို႔အဖို႔မွာကား မည္သည့္ေခါင္းစဥ္ေအာက္၌အခြံစြပ္ထားသူျဖစ္ေစကာမူ ၄င္းတို႔၏သရုပ္မွန္မွာ အသိဥာဏ္ႏွင့္နွလံုးသားတံခါး ခ်ိတ္ပိတ္ခံရသည့္ မိစာၦတိထၳိမ်ား စင္စစ္ျဖစ္သတည္း။

ေလ့လာမႈမရိွေသာ ေ၀ဖန္မႈသည္ အသိမဲ့လမ္းသို႔ ေလွ်ာက္လွမ္းေနျခင္းသာတည္း။

ဆင္ျခင္တံုတရားျဖင့္ လူပီသႏိုင္ၾကပါေစ။

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.