وهذا النوع من التدليس شر أنواع التدليس، لأن الثقة الأول قد لا يكون معروفاً بالتدليس، ويجده الواقف على السند كذلك بعد التسوية قد رواه عن ثقة آخر فيحكم له بالصحة, وفيه غرور شديد.
ထိုသို႔အေရွ႔မွခိုင္မာမွုရွိသူန
ب) أشهر من كان يفعله :
အထက္တြင္တင္ျပခဲ႔သည္႔ပံုစံမ်ိဳး
1- بَقّية بن الوليد . قال أبو مُسْهر : " أحاديث بَقِيَّة ليست نَقَيَّه فكنْ منها على تٌَِقِيَّة .
2- الوليد بن مسلم .
မီဇားႏြလ္ေအအ္ေသဒါလ္က်မ္း အတြဲ (၁) စာမ်က္နွာ၃၃၂ တြင္ အဗူမြစ္ေဟရ္(ရဟီ)သခင္ႀကီးမွ ဤသို႔သတိေပးခဲ႔၏။ ။ ၁။ ဗကီယဟ္ဗင္အလ္ဝလီးဒ္ ။ ၂။ ဝလီဒ္ဗင္မြတ္စ္လင္မ္။၎တို႔
ဆင္႔ဆိုတင္ျပခဲ႔သည္႔ဟဒီးသ္ေတာ္မ
3- مثاله : ما رواه ابن أبي حاتم في العلل قال : " سمعت أبي ـ وذَكَرَ الحديث الذي رواه اسحق بن راهويه عن بقية حدثني أبو وهب الأسدي عن نافع عن ابن عمر حديث لا تحمدوا إسلام المرء حتى تعرفوا عُقْدَةَ رأيه ـ قال أبي: هذا الحديث له أمر قل من يفهمه ، روى هذا الحديث عبيد الله بن عمرو ( ثقة ) عن اسحاق بن أبي فروة ( ضعيف ) عن نافع ( ثقة ) عن ابن عمر عن النبي صلي الله عليه وسلم . وعبيد الله ابن عمرو ، كنيته أبو وهب ، وهو أسدى ، فكناه بقيةُ ونسبه إلى بن أسد كي لا يفطن له ، حتى إذا ترك اسحق بن أبي فروة لا يٌهْتَدَى له " .
ဗကီယဟ္ဗင္ဝလီးဒ္၏ ဆင္ဆိုခဲ႔သည္႔ဟဒီးသ္ေတာ္အား ဥပမာအားျဖင္႔ႀကည္႔ပါ။ ။ အဗီဟာသင္မ္(ရဟီ)သခင္ႀကီးမွ မိမိ၏ အလ္ေအလလ္က်မ္းတြင္ဆင္႔ဆိုတင္ျပခ
ကြ်န္ဳပ္၏ဖခင္ႀကီးထံမွ ဤဟဒီးသ္ေတာ္အားႀကားသိခဲ႔ရသည္ ဤဟဒီးသ္ေတာ္အား ေအစ္ဟာက္ဗင္ရာဟဝိုင္းသခင္ႀကီးမွ
အဗီဟာသင္သခင္ႀကီးမွဆက္လက္ေျပာႀက
ဆင္႔ဆိုခဲ႔ႀကသူမ်ားမွာ။ ။၁။ အူဗိုင္ဒဟ္ဗင္အမရ္သခင္ႀကီး (ေသကာ)ခိုင္မာမွုရွိသူ။၂။ ေအစ္ဟာက္ဗင္အဗီဖရ္ဝါ (ဒြအီးဖ္)ခိုင္မာမွဳအားနည္းသူ။၃
၁။ အူဗိုင္ဒဟ္ဗင္အမရ္သခင္ႀကီး၏ ကူနီယသ္ မွာ အဗူဝဟဗ္ျဖစ္၍ (နစဗ္)မ်ိဳးရိုးမွာ ဗနီ အစဒ္ ျဖစ္၏ ။သို႔အတြက္ေႀကာင္႔ ဟဒီးသ္ေတာ္အား ဆင္႔ဆိုသူ ဗကီယဟ္ဗင္ဝလီဒ္ ဆိုသူသည္ ဟဒီးသ္ေတာ္အားဆင္႔ဆိုရာတြင္ အူဗိုင္ဒဟ္ဗင္အမရ္သခင္ႀကီး၏ အမည္ကိုမေဖၚျပေတာ႔ပဲ ၎၏ (ကူနီယသ္)ျဖစ္သည္႔ အဗူဝဟဗ္ နွင္႔ (နစဗ္)ျဖစ္သည္႔ အလ္အစဒီ နွစ္ခုအားတင္ျပကာဆင္႔ဆိုခဲ႔၏ သို႔ဆိုလွ်င္ အမည္မသိျခင္းေႀကာင္႔ကြင္းဆက္လို
===============================================================
ဟဒီးသ္ပညာရပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အပိုဒ္(၅၇)
تدليس الشيوخ:
သဒ္လီးစြတ္ရွ္ရွဴယူးခ္
أ) تعريفه: هو أن يَرْوي الراوي عن شيخ حديثاً سمعه منه، فيُسَمِّيهُ أو يَكْنَيِهُ أو يَنْسِبَهُ أو يَصِفهٌ بما لا يُعْرَفُ به كي لا يُعْرَفُ
သဒ္လီးစြတ္ရွ္ရွဴယူးခ္ဆိုသည္မွာ
ب) مثاله : قول أبي بكر بن مجاهد أحد أئمة القراء : " حدثنا عبدالله بن أبي عبدالله ، يريد به أبا بكر بن أبي داود السجستاني "
သဒ္လီးစြတ္ရွ္ရွဴယူးခ္အားပမာေဆာ
ဤသည္ကို သဒ္လီးစြတ္ရွ္ရွဴယူးခ္ဟုေခၚဆိုေ
6- حكم التدليس :
သဒ္လီးဟ္၏ ပညတ္ခ်က္မ်ားမွာ။ ။
أ) أما تدليس الإسناد: فمكروه جداً. ذمة أكثر العلماء وكان شعبة من أشدهم ذماً له فقال فيه أقوالا منها: "التدليس أخو الكذب ".
၁။သဒ္လီးစြလ္ေအစ္နာဒ္သည္ အလြန္ပင္မနွစ္မ်ိဳ႔ဖြယ္ရာကိစၥျဖ
ب) وأما تدليس التسوية : فهو أشد كراهة منه ، حتى قال العراقي :" أنه قادح فيمن تَعَمَّدَ فعله "
သဒ္လီးစြသ္သာစ္ဝိယာသည္ သဒ္လီးစြလ္ေအစ္နာထက္ပို၍ ယုတ္ညံ႔သည္႔မနွစ္မ်ိဳ႔ဖြယ္ရာလုပ
အီရာကီ(ရဟီ)သခင္ႀကီးမွဤသို႔ေျပာ
ج) وأما تدليس الشيوخ : فكراهته أخف من تدليس الإسناد لأن المدلس لم يٌسقط أحداً ، وإنما الكراهة بسبب تضييع المروي عنه ، وتوعير طريق معرفته على السامع وتختلف الحال في كراهته بحسب الغرض الحامل عليه .
သဒ္လီးစြတ္ရွ္ရွဴယူးခ္ျပဳလုပ္သူ
=====================================================================
ဟဒီးသ္ပညာရပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အပိုဒ္ (၅၈)
- الأغراض الحاملة على التدليس :
ဆင္႔ဆိုသူမွ ဆင္႔ဆိုမွုလမ္းေႀကာင္းတြင္ (သဒ္လီးစ္)လုပ္ရျခင္း၍အေႀကာင္းရ
أ) الأغراض الحاملة على تدليس الشيوخ أربعة هي:
မိမိဆရာသခင္၏အမည္အရင္းကိုမတင္ျပ
1- ضعف الشيخ أو كونه غير ثقة .
၁။ မိမိဆရာသခင္သည္(ေသကာ)မျဖစ္၍ (ဒြအီးဖ္)ခိုင္မာမွဳအားနည္ေနျခင
2- تأخر وفاته بحيث شاركه في السماع منه جماعة دونه.
၂။မိမိဆရာသခင္ကြယ္လြန္ေနာက္က်ျခ
3- صغر سنه بحيث يكون أصغر من الراوي عنه .
၃။ မိမိဆရာသခင္မွာ အသက္ငယ္ရြယ္ျခင္းေႀကာင္႔ျဖစ္ျခင
4- كثرة الرواية عنه، فلا يحب الإكثار من ذكر اسمه على صورة واحدة.
၄။မိမိဆရာသခင္ထံမွ ဟဒီးသ္ေတာ္အမ်ားအျပားကိုဆင္႔ဆို
ဆိုလိုသည္မွာ မိမိသည္မိမိဆရာထံမွ ဟဒီးသ္ေတာ္အမ်ားအျပားကိုဆင္႔ဆို
ب) الأغراض الحاملة على تدليس الإسناد خمسة وهي:
သဒ္လီးစြလ္ေအစ္နာလုပ္ရျခင္း၏ရည္
1- توهيم عُلُوِّ الإسناد .
၁။ ဆင္႔ဆိုမွုလမ္းေႀကာင္းသည္ခိုင္မ
2- فَوَات شيء من الحديث عن شيخ سمع منه الكثير .
၂။မိမိဆရာထံမွမ်ားစြာေသာဟဒီးသ္ေ
- ضعف الشيخ أو كونه غير ثقة .
၃။ မိမိဆရာသခင္သည္(ဒြအီးဖ္)ခိုင္မာ
2- تأخر وفاته بحيث شاركه في السماع منه جماعة دونه.
၄။မိမိဆရာသခင္ကြယ္လြန္ေနာက္က်ျခ
3- صغر سنه بحيث يكون أصغر من الراوي عنه .
၅။ မိမိဆရာသခင္မွာ အသက္ငယ္ရြယ္ျခင္းေႀကာင္႔ျဖစ္ျခင
8- أسباب ذم المدلس: ثلاثة هي
မုဒလ္ေလစ္အား သာသနာ႔ပညာရွင္ႀကီးမ်ားမွ အျပစ္တင္ေဝဖန္ရျခင္း၏အေႀကာင္းရင
أ) إيهامه السماع ممن لم يسمع عنه .
မိမိတိုက္ရိုက္မႀကားခဲ႔သည္ကို တိုက္ရိုက္ႀကားသေယာင္ျပဳျခင္းေႀ
ب) عدوله عن الكشف إلى الاحتمال .
မုဒလ္ေလစ္မွ မိမိကိုယ္ကို အဒါလာရွိသေယာင္လုပ္ေဆာင္ထားျခင္
ج) علمه بأنه لو ذكر الذي دلس عنه لم يكن مَرْضِيّا
မုဒလ္ေလစ္မွ ခ်ိဳ႔ယြင္းခ်က္ရွိေသာ (ရာဝီ)အားဆင္႔ဆိုတင္ျပခဲ႔ေသာ္ေဝ
ဆက္ရန္(ကိုေနစိုး
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.