မယိုင္လဲေသာ စာရိတၱ
*****************
စင္စစ္၌ လူ႕ယဥ္ေက်းမႈ ဟူသည္ သဘာ၀တရား၏ဆန္႕ထြက္မႈ တစ္ရပ္သာျဖစ္၏။ လူသားတို႕သည္ ရိုးစင္းေသာ ၀တၳဳပစၥည္းမ်ားျဖင့္ ေနထိုင္ရွင္သန္ခဲ့ၾက၏။ ၄င္းမွတဆင့္ အေဆာက္အဦမ်ား၊ စက္ကိရိယာမ်ား၊ စက္ရံုမ်ား၊ စက္မႈဇံုမ်ား ႏွင့္ ေခတ္မီအသံုးအေဆာင္မ်ားအျဖစ္ ေျပာင္းလဲလိုက္ၾက၏။ ယင္းသို႕ျပဳလုပ္ေစရန္ လူသားတို႕ကို မည္သည္က တြန္းအားေပးခဲ့ပါသနည္း ? သဘာ၀တရား၌ ကိန္းေအာင္းေနေသာ တည္တံ့ခိုင္ၿမဲသည့္ ဂုဏ္သတၱိမ်ားပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ၄င္းသဘာ၀ဂုဏ္သတၱိမ်ားကို လူသားတို႕ ရွာေဖြေတြ႕ရိွရာ၀ယ္ ၄င္းတို႕ကို အသံုးခ်၍ တိုးတက္မႈကို ရွာႀကံေဖာ္ေဆာင္ခဲ့ၾကသည္။ ယင္း ဓာတ္သေဘာ၌ ႀကိဳတင္ခန္႕မွန္းသိျမင္ႏိုင္မႈအ
ျမစ္ကူးတံတားတစ္စင္းတည္ေဆာက္လို
ရုပ္၀တၳဳပစၥည္းမ်ားထံ၌ ၄င္းတို႕၏သက္ဆိုင္ရာဂုဏ္သတၱိမ်ာ
လူ႕ယဥ္ေက်းမႈအတြင္းမွ အရာ၀တၳဳမ်ားတြင္ ကိုယ္စီကိုယ္ငွ တိက်ေသခ်ာေသာ ဂုဏ္သတၱိမ်ား ေပၚလြင္ေနရမည္ျဖစ္၏။ ထိုနည္းလည္းေကာင္း လူမႈ၀န္းက်င္တစ္ရပ္သည္ ေျပျပစ္ေခ်ာေမာစြာ ႀကီးပြားတိုးတက္လာလိုေသာ္ ယင္းလူ႕အဖြဲ႕အစည္း၀င္ တစ္ဦးခ်င္းကိုယ္တိုင္က ရည္မွန္းသည့္အတိုင္းလုပ္ေဆာင္ႏိ
အကယ္၍ လူတစ္ဦးသည္ ရိွသင့္ရိွထိုက္ေသာ လူ႕စာရိတၱအသြင္အျပင္မ်ားကို မျပသႏိုင္ပါက သူ၏အဖိုးတန္မႈ ဆံုးရံႈးသြားေၾကာင္း အဆိုရိွ၏။ ယင္းသို႕လူစားမ်ားျဖင့္ တည္ေဆာက္ထားေသာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းသည္ မတည္ၿငိမ္မႈ ႏွင့္ အလိုမက်မႈ၏ဒဏ္ကို ခံစားရေလ့ရိွသည္။ လူအသီးသီးထံ ေရွ႕ေနာက္မညီသည့္ ပံုပ်က္ပန္းပ်က္ စာရိတၱမ်ား ၀င္ေရာက္လာပါလွ်င္ ထိုလူ႕အဖြဲ႕အစည္းသည္လည္း တည္ၾကည္ခိုင္ခံ့မႈ ရိွေတာ့မည္ မဟုတ္ပါေလ။
လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၀င္တို႕သည္ ကတိသစၥာတည္ၾကည္ရမည့္အစား က်င့္၀တ္ကိုေဖာက္ဖ်က္လာၾကလွ်င္ -
သေဘာထားႀကီးရမည့္အစား စိတ္ဓာတ္ေသးသိမ္က်ဥ္းေျမာင္းလာၾ
လူ႕အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္လံုးအတြက္ ေမွ်ာ္ကိုးစဥ္းစားရမည့္အစား မိမိတစ္ဘို႕တည္းအတြက္သာ စဥ္းစားေတြးေခၚလာၾကလွ်င္ -
ခြင့္လႊတ္မႈကို လက္ကိုင္ျပဳၾကရမည့္အစား အၿငိဳးအာဃာတတရားကို ကိုင္စြဲလာၾကလွ်င္ -
လိုက္ေလ်ာညီေထြသဟဇာတဆက္ဆံရမည့္အ
သူတစ္ပါး၏အခြင့္အေရးကို အသိအမွတ္ျပဳရမည့္အစား မိမိကိုယ္က်ုဳိးမွအပ က်န္သည္ကို အခ်ည္းႏွီးဟု မွတ္ယူလာၾကလွ်င္ -
ကမ္းလက္တစ္စံုကို လွမ္းလင့္ရမည့္အစား ခ်ဳိးႏွိမ္ႏွိပ္ကြက္လာလွ်င္ -
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ မိမိကိုဆက္ဆံေစလိုသည့္ပံုသ႑ာန္ႏ
ယင္းလူ႕အဖြဲ႕အစည္းမွာ စာရိတၱယိုယြင္းပ်က္စီးျခင္းအျဖစ
လူတို႕သည္ ေလာက၏အႏွစ္သာရကိုသိျမင္ၿပီး လူပီသေသာလူျဖစ္ပါမွ ခိုင္မာေတာင့္တင္းသည့္လူ႕အဖြဲ႕အ
သူတို႕သည္ အဓိဌာန္ျပဳပါက သံမဏိကဲ့သို႕ ခုိင္မာေစေသာ္ -
ႏွဴးညံ့ရန္လိုအပ္ပါက စီးေတြေနသည့္ေရအလား သိမ္ေမြ႕ေစေသာ္ -
ၿငိမ္သက္ရန္လိုအပ္ပါက ေက်ာက္တံုးမ်ားကဲ့သို႕ တည္ၿငိမ္ေစေသာ္ -
ခိုင္မာရန္လိုအပ္ပါက ေတာင္တန္းမ်ားအလား ၿမဲၿမံေစေသာ္ -
သတၱိႏွင့္ေရွ႕ေဆာင္ရန္လိုအပ္ပါက
လူပီသစြာ အေျပာႏွင့္အလုပ္ ညီညြတ္ေစေသာ္ -
ထုိသို႕ေသာလူမ်ားသည္သာ ေတာင့္တင္းခိုင္မာ၍ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေသာ လူ႕အသိုင္းအ၀ိုင္းကို ဖန္တီးႏိုင္ၾကေပမည္။
လူ႕ယဥ္ေက်းမႈ၌ ေရနံႏွင့္သံသတၳဳမ်ားသည္ မရိွမျဖစ္လိုအပ္သကဲ့သို႕ အထက္ေဖာ္ျပပါဂုဏ္အရည္အေသြးရိွသူ
၀ိဥာဏ အင္အားျဖည့္ စာစုမ်ား (၁၄)
တန္ဖိုး
*****
သမိုင္းပညာရွင္ႀကီး အိဗ္ႏု ခလ္ဒူးန္မွ အေၾကာင္းတစ္ရပ္ကို ေရးသားေဖာ္ျပခဲ့၏။ အီရတ္တပ္မေတာ္မွ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး အဗူ မူစာ အရွ္အရီသည္ မိမိလက္ေအာက္ရိွ မုစ္လင္မ္စစ္သည္တစ္ဦးကို မာန္မဲႀကိမ္းေမာင္းကာ ျပစ္ဒဏ္အျဖစ္ ေခါင္းတံုးရိတ္လိုက္ေလ၏။ ထိုစစ္သည္က မိမိဆံပင္မ်ားကို ေကာက္ယူၿပီး ခလီဖဟ္သမၼတႀကီး အုမရ္ထံသို႕ ေဆာင္ယူသြား၏။ ၄င္းေနာက္ ဆံပင္မ်ားကို ေရွ႕ခ်ျပကာ “ ဤသည္မွာ အသင္သမၼတႀကီး၏လူမ်ားမွ ကၽြႏ္ုပ္တို႕အား ဆက္ဆံျပဳမူသည့္ ပံုစံတည္း ” ဟု ေဒါသတႀကီး ေလွ်ာက္တင္ေလ၏။ သမၼတႀကီးသည္ ယင္းသို႕ အတင့္ရဲမႈကို ေစာ္ကားျခင္းဟု မယူဆသည့္အျပင္ ဤသို႕ဆိုလုိက္ေလ၏။
“ လူအေပါင္းသည္ အသင္ကဲ့သို႕သာ ရဲရင့္ၾကမည္ဆိုပါက ငါသည္ သူတို႕အား လက္၀ယ္ရနယ္ပယ္မ်ားထက္ပင္ ပိုမိုႏွစ္သက္မိမည္ျဖစ္ပါအံ့ (နယ္ေျမပိုင္နက္ထက္ ရဲရင့္သူမ်ားကိုသာ ေရြးခ်ယ္အံ့) ”။
ဤေနရာ၌ စစ္သည္ေတာ္၏ျပဳမူပံုအေပၚ အျမင္ႏွစ္မ်ဳိးျဖင့္ သံုးသပ္ႏိုင္၏။ မထီေလးစားအတင့္ရဲျခင္းႏွင့္မ်က္
အကယ္၍ ခလီဖဟ္သည္ ယင္းအျပဳအမူကို ေစာ္ကားခ်က္ဟု မွတ္ယူၿပီး ၄င္းသူအား ေထာင္သြင္းအက်ဥ္းခ်ျခင္းျဖစ္ေစ၊
ထိုသို႕ေသာလူစားသည္ ရတနာမ်ားထက္ တန္ဖိုးရိွသည္။ ထိုသို႕ေသာလူစားမ်ဳိးမွာ ထာ၀စဥ္၀ံ့စားၿပီး ေဖာ္လံဖားမႈကို အေလးမေပး ဦးမညႊတ္တတ္၊ တာ၀န္မ်ားကို စြန္႕စြန္႕စားစားထမ္းေဆာင္ႏိုင္
၀ိဥာဏ အင္အားျဖည့္ စာစုမ်ား (၁၅)
သစ္ပင္ကို ဆရာတင္
****************
သစ္ပင္ရဲ႕ပင္စည္ကို အပိုင္းႏွစ္ပိုင္းနဲ႕ဖြဲ႕စည္းထာ
“ ေအာက္ဖက္မွာေျခကုပ္ယူ၊ အထက္ဖက္မွာသီးပြင့္ၿမဲ၊ ဒါ ဗ်ာဒိတ္အစီအရင္ဘဲ ” လို႕ ဒႆနရွင္တစ္ဦးက ဖြဲ႕သီထားေလရဲ႕။ ရိုးတံရွည္မွာပြင့္ေနတဲ့ ႏွင္းဆီပန္းေတြဟာ အေရာင္အေသြးစံု၊ ပြင့္လႊာအထပ္ထပ္၊ ရနံ႕သင္းသင္း၊ မားမားစြင့္စြင့္နဲ႕ လွပမႈက ေျပာစရာမရိွဘူး။ ဒါေပမယ့္ သာမန္အျမစ္ေလးတစ္ခုက ေျမႀကီးထဲမွာ ပထမဆံုး အခိုင္အမာအျမစ္တြယ္ၿပီးပါမွ အဲ့ဒီတင့္တယ္လွပမႈဆိုတဲ့အဆင့္ကိ
ကၽြန္ေတာ္တို႕ကေတာ့ သီးႏွံကို ဆြတ္ခူးမႈအေပၚမွာဘဲ အဓိက စိတ္၀င္စားေနၾကတယ္။ အျမစ္တစ္ခုတြယ္လာေအာင္ ထြန္ယက္စိုက္ပ်ဳိးတဲ့အျဖစ္ကိုေတ
ကၽြန္ေတာ္တို႕ရဲ႕လူ႕အဖြဲ႕အစည္းက
ကၽြန္ေတာ္တို႕ကိုယ္တိုင္က အေျခခံကစၿပီး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲလိုက္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
( M.W.Khan ၏ Teacher Tree ကို ျပန္ဆိုသည္ )
July Yeyint
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.