အစၥလာမ္ ႏွင့္ ကုရ္အာန္သည္ ေခတ္စံနစ္၏ေနာက္တြင္
က်န္ရစ္ေနခဲ့ပါသေလာ ? ( ၁ )
*************************************
ေခတ္ကာလမ်ားနွင့္ သဟဇာတ ?
------------------------------------
အစၥလာမ့္ဥပေဒဆိုင္ရာ ကုရ္အာန္႔စည္းမ်ဥ္းမ်ားအရ လူထုေကာင္းက်ဳိးဆိုသည္မွာ
အသက္ဘဝ၊ သာသနာ၊ ဂုဏ္သိကၡာ၊ မိသားစု၊ ပိုင္ဆိုင္မႈ နွင့္ အသိဥာဏ္အား
ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ျခင္း မည္ေပသည္။ ယင္းဥပေဒ၏ပင္ကိုယ္သေဘာ၌
အေျပာင္းအလဲဟူသည္မရိွ၊ သို႔ေသာ္ လူထုေကာင္းက်ဳိးျဖစ္ထြန္းေရးအတြက္ဆိုလွ်င္မူ
စည္းမ်ဥ္းအခ်ဳိ႕မွာ ျခြင္းခ်က္ရိွ၏။ တဖန္ မည္သည့္အရာပင္ျဖစ္ေစ
အစၥလာမ့္ဥပေဒ၏ အနွစ္သာရနွင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊
ပြင့္လင္းထင္ရွားစြာတားျမစ္ပိတ္ပင္ခ်က္ (ဟရာမ္)နွင့္ေသာ္လည္းေကာင္း ဆန္႔က်င္မႈမရိွလွ်င္ အစၥလာမ့္ဥပေဒလမ္းေျကာင္း (ယွရီအဟ္)က ျပဳလုပ္ခြင့္ (မုဗာဟ္)ကို ေပးအပ္ထားသည္။
သိပၸံဘာသာရပ္
----------------
အာကာသေကာင္းကင္လႊာမ်ား နွင့္ ေျမပထဝီ၌ ဖန္ဆင္းရွင္၏ဖန္ဆင္းခ်က္ကိုေလ့လာျပီး
ေလးနက္ စြာစဥ္းစားဆင္ျခင္ၾကသူမ်ားကို က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္က နိသမၼဥာဏ္ရွင္
အျဖစ္ အထူးအေလးထားေဖာ္ျပထား၏ (၃း၁၉၁)။ စဥ္းစားေတြးေခၚမႈအားျဖင့္
ဖန္ဆင္းရွင္ကိုသိရိွလာေအာင္ လူသားတို႔အေပၚ မျပတ္ဖိတ္ေခၚခ်က္က နကၡတ္ေဗဒပညာ
(နကၡတၱေဗဒ မဟုတ္)ကို နက္နက္ရိိႈင္းရိႈင္း ေလ့လာလိုက္စားျခင္းျဖစ္ေပၚလာေစခဲ့ပါသည္။ အကယ္၍သာ မုစ္္လင္မ္ေလာကသည္ ယင္းသို႔အေျခအေနမ်ဳိး ထပ္မံတက္လွမ္းနိုင္ခဲ့ေသာ္ ဤဖိတ္ေခၚခ်က္သည္ အာကာသစူးစမ္းေလ့လာေရးဘာသာရပ္ကို အက်ဳိးထူးအက်ဳိးသစ္မ်ားျဖင့္ ဆက္လက္ျမွင့္တင္ေပးဦးမည္ျဖစ္သည္။
အလားတူစြာပင္ ကုရ္အာန္က လူတို႔အား မိမိကိုယ္အတြင္းကို စဥ္းစားသံုးသပ္ရန္၊
သုတ္ေသြးရည္တစ္စက္မွသည္ လူသားပံု အဆင့္ဆင့္ေပၚလာရသည့္ မိမိမူလပကတိ အစကို
ေလးနက္စြာဆင္ျခင္ရန္ တြန္းအားေပးထားသည္ (၂၂း၅ ၊ ၃ဝး၈)။
ဤသို႔ေသာပါဒေတာ္မ်ား၏ အျမင္ဖြင့္ေပးမႈေၾကာင့္ မုစ္လင္မ္တို႔သည္ ဇီဝေဗဒ
နွင့္ ေဆးသိပၸံပညာ၌ ပိုမိုတိုးတက္ေအာင္ စူးစမ္းရွာေဖြေဖာ္ထုတ္နိုင္ခဲ့ၾကေပသည္။
သို႔ရာတြင္ ဤသိပၸံႀကိဳးပမ္းခ်က္မ်ားက အသက္ဘဝကိုထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ျခင္း ကဲ့သို႔ေသာ ဗ်ာဒိတ္ေတာ္လာဥပေဒသ၏ေဘာင္အျပင္ဖက္သို႔ ကၽြံထြက္မသြားရပါ။ သိပၸံဆိုင္ရာႀကိဳးပမ္းခ်က္ နွင့္ ကိုယ္က်င့္ဥပေဒ နွစ္ရပ္ကို အေကာင္းဆံုးေပါင္းစည္းေပးနိုင္လွ်င္ကား (ေဆးပညာေလာက၏ဥပမာအရ အသက္ကယ္တင္ျခင္း ဟူေသာ) ေကာင္းက်ဳိးေက်းဇူး ထြက္ေပၚလာစျမဲ ျဖစ္ပါ၏။
မုစ္လင္မ္တို႔သည္ စာရိတၱ နွင့္ သိပၸံေကာင္းက်ဳိးတို႔ကို ျမွင့္တင္ေပးေသာ
အေတြးအျမင္ နွင့္ တီထြင္မႈမ်ား ေဖာ္ထုတ္ရန္ တာဝန္ရိွၾက၏။ ဤအယူအဆအား
ေရွးဦးမုစ္လင္တို႔မွ ေကာင္းစြာသိနားလည္ခဲ့ၾကကုန္၏။
ကမၻၻ႕သမိုင္း၏အႀကီးမားဆံုးတီထြင္မႈအခ်ဳိ႕ကို
မုစ္လင္မ္တို႔မွ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကေၾကာင္း ေတြ႕နိုင္၏။ ဥပမာ - တရုတ္
မုစ္လင္မ္တို႔သည္ စကၠဴလုပ္ငန္းကို စတင္ေဖာ္ေဆာင္ခဲ့ၾက၏။ တဖန္
မုစ္လင္မ့္လူ့ေဘာင္သည္ သိပၸံနယ္ပယ္၌လည္း ဦးေဆာင္ခဲ့ၾက၏။ အထူးသျဖင့္ ေဆးပညာ၊
နကၡတ္ေဗဒ (အာကာသေလ့လာေရးပညာ) နွင့္ သခၤ်ာပညာရပ္၌ ျဖစ္ၾက၏။ ဥပမာ -
အလ္ရာဇီ၏ ဝက္သက္ေရာဂါ နွင့္ ေရေက်ာက္ေရာဂါကုထံုး၊
နကၡတ္တာရာၾကည့္မွန္ေျပာင္း တီထြင္မႈ၊ အလ္ခဝါရိဇ္မီ၏ အကၡရာသခၤ်ာပညာ (သူ႔အား
အကၡရာသခၤ်ာပညာ၏ဖခင္အျဖစ္သတ္မွတ္ထားၾက၏)။
ဝိဇၨာ နွင့္ အနုပညာ ဘာသာရပ္
-------------------------------
အိဟ္စာန္၏အယူအဆကို ဖန္ဆင္းရွင္နွင့္တင့္တယ္စြာဆက္ဆံမႈဟု
ဖြင့္ဆိုၾက၏။ အိဟ္စာန္သည္ ဟုစ္န္ ဟူေသာ စကားလံုးမွဆင္းသက္လာသည္။ ဟုစ္န္သည္
ေကာင္းျမတ္ျခင္း နွင့္ တင့္တယ္မႈကို ဆိုလိုသည္။
အိဟ္စာန္ျပဳက်င့္ေလ့ရိွသူအား မုဟ္စင္းန္ ဟုေခၚဆိုျပီး
တင့္တယ္လွပေအာင္ဖန္တီးသူ (တစ္နည္း) ေလာကကို ေကာင္းက်ဳိးေဆာင္သူ (တစ္နည္း)
ကုသိုလ္တရားပြားမ်ားသူဟု အဓိပၸါယ္ရ၏။ ကုရ္အာန္မွ ဤသို႔ ဆိုထားပါသည္။
မုခ်ဧကန္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ ေလာကေကာင္းက်ဳိးေဆာင္သူ (ကုသိုလ္တရားပြားမ်ားသူ)ကို ခ်စ္ခင္ နွစ္သက္ေတာ္မူ၏။ ကုရ္အာန္ ( ၂ း၁၉၅ )
မုဟ္စင္းန္ ဟူသည္ လုပ္ရပ္ေကာင္းမ်ားျဖင့္ ေလာကကိုအလွဆင္သူ၊ ၄င္းျပင္
လူ႔အဖဲြ႕အစည္းရိွ အက်ည္းတန္ကိုယ္က်င့္စာဂ မွန္သမွ်ကို
ဆန္႔က်င္အားထုတ္သူျဖစ္၏။ ကမၻာေျမပၚဝယ္ ဗ်ာဒိတ္က်င့္ဝတ္မ်ားနွင့္တစ္ကြ
ႀကံ႕ႀကံ႕ခံ၍ လွပတင့္တယ္ေစသူဟု ဆိုရေပမည္။ ကုရ္အာန္က လူသားတို႔အား
အခ်ိန္ေနရာမေရြး
''ဂုဏ္က်က္သေရဝတ္စံု'' ကို ဆင္ျမန္းၾကရန္တိုက္တြန္းထားသည္ (၇း၃၁)။
တမန္ေတာ္ မုဟမၼဒ္ (ဆြ)က မိမိ၏သာဝကေတာ္မ်ားကို ဤသို႔ သင္ၾကားေပးေတာ္မူခဲ့၏။
“ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ လွပတင့္တယ္က်က္သေရအေပါင္းနွင့္ ျပည့္စံုေတာ္မူ၏။ ၄င္းျပင္ ထိုအရွင္ျမတ္သည္ က်က္သေရမဂၤလာရိွေစျခင္း/လွပတင့္တယ္ေစျခင္းကို ေတြ႕ျမင္လိုေတာ္မူ၏ ''
အစၥလာမ့္ယဥ္ေက်းမႈ၏ ထင္ရွားေသာက႑အျဖစ္ အနုပညာထြန္းကားမႈကို လက္ေရးအတတ္ပညာ
နွင့္ ဗိသုကာအတတ္ပညာ၌ ယေန႔ထက္တိုင္ ခမ္းနားစြာေတြ႕ျမင္နိုင္ေပသည္။
မုစ္လင္မ္ကမာၻအတြင္း ေရာက္ရာေနရာတြင္ အနုသုခုမလက္ရာမ်ားကို
ေတြ႕ျမင္ရပါလိမ့္မည္။ အထူးသျဖင့္ တူရကီ၊ စပိန္၊ အီဂ်စ္၊ ဆီးရီးယား နွင့္
ေမာ္ရိုကိုနိုင္ငံမ်ား၌ ျဖစ္ၾက၏။
သို႔ေသာ္ သာသနာအား သန္႔ရွင္းေစရန္ နွင့္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ရန္အလို႔ငွါ လူသား၊ တိရစၧာန္၊ ရုပ္ပြားဆင္းတုမ်ားကို ေရးဆဲြ/ထုဆစ္ျခင္းကိုမူ
ေရွးမဆြကပင္ တားျမစ္ထားပါသည္ (၁၄း၃၅)။ ဤတားျမစ္ခ်က္သည္ မုစ္လင္မ္တို႔အား “
ယံုၾကည္ခ်က္အဆိပ္သင့္မႈ ” လမ္းေၾကာင္းထဲသို႔ လမ္းေခ်ာ္ဝင္ေရာက္မသြားေစရန္
တင္ႀကိဳ ေရွာင္ရွားေစျခင္းျဖစ္၏။ အလွဆင္မႈကို ကုရ္အာန္က အားေပးထားေသာ္လည္း
အလြန္အကံြ်ျဖဳန္းတီးျခင္းမျပဳရန္ သတိေပးခ်က္ရိွေနသည္ (၇း၃၁)။
လူမႈေရးမွ်တမႈကို လ်စ္လ်ဴရႈျပီး အေဆာက္အဦခမ္းနားေအာင္ျပဳေရးး၌နစ္မြန္းေနျခင္း
(ႏြမ္းပါးသူမ်ားအား သိမ္ငယ္သထက္သိမ္ငယ္ေအာင္ ျပဳလုပ္ျခင္း) ကိုလည္း
ရႈတ္ခ်ထား၏။ အေၾကာင္းမွာ ယင္းသို႔ျပဳမူေလ့ရိွသည့္
အတိတ္ကာလလူ႔ယဥ္ေက်းမႈမ်ားမွာ ပ်က္စီးျခင္းသို႔
မရႈမလွဆိုက္ေရာက္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ေလသည္ (၈၉း၇)။
လူ႔အခြင့္အေရးမ်ား
-------------------
ကမာၻ႕ကုလသမဂၢအဖဲြ႕အစည္းႀကီးကို ဖန္တီးျခင္းနွင့္အတူ
အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာလူ႔အခြင့္အေရး ေၾကျငာခ်က္လည္း ထြက္ေပၚလာခဲ့၏။
စင္စစ္မွာေတာ့ ယင္းဥပေဒအမ်ားစုမွာ ကုရ္အာန္(၄း၁) နွင့္ စြႏၷဟ္၌
ရိွနွင့္ျပီးျဖစ္၏။ သို႔ျဖစ္ရာ အစၥလာမ္သာသနာက
အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာလူ႔အခြင့္အေရးမ်ားကို
လြန္ခဲ့ေသာနွစ္ေပါင္း ၁၄ဝဝ ေက်ာ္ကပင္ ခ်ျပထားခဲ့သည္ဟု မုစ္လင္မ္တို႔မွ
ဆိုၾကျခင္းျဖစ္သည္။ တမန္ေတာ္ျမတ္ မုဟမၼဒ္ (ဆြ)၏ (ဟဂ်္ခရီးစဥ္မွ)
နႈတ္ဆက္မိန္႔ခြန္းေတာ္၌ လူမႈေရးသာတူညီမွ်မႈ၊ စီးပြားေရးဆိုင္ရာအခြင့္အေရး၊
အမ်ဳိးသမီးအခြင့္အေရး၊ လူမ်ဳိးခဲြျခားမႈပေပ်ာက္ေရး နွင့္
လူသားတိုင္းတန္းတူအခြင့္အေရးရရိွေရး စသည္မ်ားကို ထင္ရွားစြာ ေတြ႕ၾကရေပမည္။
ယေန႔ကာလ၏လူ႔အခြင့္အေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ား၌
ရံဖန္ရံခါ လ်စ္လ်ဴရႈခံရေသာ အေၾကာင္းနွစ္ရပ္ကိုလည္း ကုရ္အာန္က တင္ျပထား၏။
၄င္းတို႔မွာ မိသားစုဘဝကိုတန္ဖိုးထားျခင္း နွင့္
ဂုဏ္သိကၡာကိုတန္ဖိုးထားျခင္း ျဖစ္ေလသည္။
တရားဝင္ထိမ္းျမားမႈမရိွေသာ လိင္ဆက္ဆံမႈမ်ားကို ကုရ္အာန္က
ရႈတ္ခ်ထားသည့္အျပင္ ျပစ္ဒဏ္လည္းေပးေစ၏ (၂၄း၂ ၊ ၂၅း၆၈)။ ၄င္းမွာ
မ်ဳိးႏြယ္နွင့္မိသားစုေနွာင္ႀကိဳးကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ရန္အလို႔ငွါ ျဖစ္သည္။ မိသားစုအားထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ျခင္းသည္
ကုရ္အာန္ရႈေထာင့္၌ လူ႔အခြင့္အေရးတစ္ရပ္အျဖစ္ အဆင့္ဝင္ေနပါသည္ (၄း၁)။
ထိုအခြင့္အေရးအား ကေလးသူငယ္တိုင္းမွ ရရိွခံစားအပ္သလို
ႀကံ႕ခိုင္ေသာလူ႔အဖဲြ႕အစည္း မွန္သမွ်မွ ေကာင္းစြာထိန္းသိမ္းရန္လိုအပ္ေပသည္။ လက္ရိွအျပည္ျပည္ဆိုင္ရာလူ႔အခြင့္အေရးမ်ားတြင္ မိသားစုထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေရးက႑ မပါဝင္ေခ်။
အစၥလာမ္သာသနာ၌ ဂုဏ္သိကၡာသည္ လူ႔အခြင့္အေရး၏အေျခခံျဖစ္ေသာေၾကာင့္
ကုရ္အာန္က တန္ဖိုးထားထိန္းသိမ္းေစသည္ (၁၇း၇ဝ)။ လူတို႔၏ဂုဏ္သိကၡာအား
အေလးမထားကရုမစိုက္ျခင္း သို႔မဟုတ္ သိကၡာခ်ျခင္းတို႔သည္ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းအတြင္း
တစ္ဖက္ေစာင္းနင္းဆက္ဆံေရးမ်ား တစ္သီတစ္တန္းႀကီး ေပၚေပါက္လာေလ့ရိွသည္။
အစၥလာမ့္ဥပေဒက သြားပုပ္ေလလြင့္ေျပာဆိုမႈ/အသေရဖ်က္ျခင္းမွလည္းေကာင္း၊ သက္ေသအေထာက္အထားမဲ့ စြပ္စဲြပုတ္ခတ္ျခင္းမွလည္းေကာင္း၊ အမည္ေျပာင္ေပးျခင္း/နိွမ့္ခ်ခ်ဳိးနိွမ္ျခင္းမွလည္းေကာင္း၊ အတြင္းေရးဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ျခင္းမွလည္းေကာင္း၊ စပ္စုေထာက္လွမ္းျခင္းမွလည္းေကာင္း လူသားတို႔အား အကာအကြယ္ေပးရန္ အျပင္းစား ႀကိဳးပမ္းထားသည္ကို မ်က္ဝါးထင္ထင္ေတြ႕နိုင္ပါသည္ (၂၄း၄ ၊ ၂၄း၂၇-၂၈ ၊ ၄၉း၁၁-၁၂ ၊ ၁ဝ၄း၁)။
** လူ့အဖဲြ့အစည္းတစ္ခု၌ ဤေဖာ္ျပခ်က္မ်ား ႀကီးစိုးလႊမ္းမိုးမင္းမူလာျပီဆိုလွ်င္ နာမ္ပိုင္းဆိုင္ရာ /စိတ္ဓါတ္ အနိမ့္က်ဆံုးအဆင့္သို႔ ေရာက္ရိွသြားျခင္းပင္ျဖစ္သည္ **
အလားတူစြာပင္ ဗ်ာဒိတ္ဥပေဒကို ခ်ဳိးေဖာက္ေစာ္ကားသူတို႔အား
ထိထိေရာက္ေရာက္ျပစ္ဒဏ္ေပးရန္ ကုရ္အာန္က ေခတ္သစ္ဥပေဒမ်ားထက္ပင္ ျပင္းထန္စြာ
ဆိုထားသည္။ ဤဥပေဒအားျဖင့္ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းဆိုင္ရာ အခြင့္အေရးခ်ဳိးေဖာက္မႈကို
တားဆီးထားျခင္းျဖစ္သည္။
ယေန႔မုစ္လင္မ္တို႔ထံတြင္ ႀကီးစြာေသာ စိန္ေခၚခ်က္တစ္ရပ္ႀကံဳေတြ႕ေနရသည္။ ၄င္းမွာ အစၥလာမ့္ ဥပေဒပါရဂူမ်ားက ၄င္းတို႔ေခတ္အေျခအေနအေလ်ာက္ ထုတ္ေဖာ္တင္ျပထားခဲ့ေသာ လူ႔အခြင့္အေရးဆိုင္ရာဥပေဒမ်ားအား ျပန္လည္တည္ေဆာက္အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ မစြမ္းနိုင္ၾကျခင္းပင္ ျဖစ္ေတာ့သည္။
ဥပမာေပးရပါလွ်င္ - အေမြခံျခင္းဥပေဒ၌ အမ်ဳိးသမီးသည္ အမ်ဳိးသားေဝစု၏ထက္ဝက္သာရျခင္းမွာ
အဘယ္ေၾကာင့္နည္းဟု အခ်ဳိ႕မုစ္လင္မ္တို႔က ေမးျမန္းလာၾကသည္။ ယင္းဥပေဒအား
လက္ရိွေခတ္၌လည္း အသံုးျပဳေနဆဲျဖစ္သည္။ ေခတ္သစ္အမ်ဳိးသမီးအခ်ဳိ႕မွာ
အတိတ္ေခတ္ကာလအမ်ဳိးသားတို႔၏က႑အတိုင္း
မိသားစု၏အိမ္ေထာင္ဦးစီးေနရာ၌ ေရာက္ေနၾကကုန္၏။ ဤအေနအထားက
ယေန႔ေခတ္ဥပေဒပညာရွင္မ်ားအတြက္ ေအာက္ပါေမးခြန္းကို ေျဖဆိုေပးရန္
တြန္းအားေပးလ်က္ရိွေပသည္။
'' အေမြခံဥပေဒမ်ားသည္ မိသားစုစံနစ္၌ တရားမွ်တမႈကိုေဖာ္ေဆာင္ေပးသည္ဟုဆိုလွ်င္ မိသားစုတာဝန္ကိုထမ္းေဆာင္ေနရေသာ အမ်ဳိးသမီးတို႔အဖို႔ အမ်ဳိးသားထက္မပိုလွ်င္ေသာ္မွ တန္းတူေဝစု မရသင့္ပါသေလာ ''
ေခတ္သစ္ဋီကာရွင္မ်ားက ရသင့္ေၾကာင္း ေျပာၾကေပမည္။ အေၾကာင္းေသာ္ ယင္းဥပေဒ၏
အနွစ္သာရနွင့္ရည္ရြယ္ခ်က္က မိသားစုဆိုင္ရာတရားမွ်တမႈကို
ထိန္းသိမ္းေဖာ္ေဆာင္ရန္ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ပင္။
သို႔ရာတြင္ (ေရွးက်မ္းကိုင္) ဋီကာရွင္မ်ားကမူူ ျငင္းဆိုၾကပါလိမ့္မည္။
အေၾကာင္းမွာ ကုရ္အာန္က လူ႔ဘဝနွင့္လူ႔အဖဲြ႕အစည္း အတြက္
ျပီးျပည့္စံုေသာစံျပစံနစ္ကို ခ်မွတ္ေပးအပ္ထားျပီးျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ပင္။
၄င္းျပင္ ေခတ္သစ္လူ႔အဖဲြ႕အစည္းအဖို႔ ကုရ္အာန့္ဥပေဒကို
ျပင္ဆင္တည္ေဆာက္ၾကမည့္အစား ကုရ္အာန္႔ဥပေဒအေပၚအေျချပဳ၍
လူ႕အဖဲြ့အစည္းကသာလွ်င္ ျပင္ဆင္တည္ေဆာက္အပ္သည္ဟု ဆိုၾကေပသည္။
ဤသို႔ေသာေမးခြန္းမ်ဳိးအေပၚ ယေန႔ေခတ္၏ဥပေဒပညာရွင္မ်ားအၾကား ပြင့္လင္းစြာ
ေဆြးေႏြး အေျဖရွာသင့္ျပီျဖစ္၏။ သို႔ရာတြင္ လိုအပ္ခ်က္နွင့္ျပႆနာမွာ
အဆမတန္မ်ားျပားလာေသာ္လည္း နီွးေနွာ ေဆြးေႏြးအေျဖရွာျခင္းက မရိွသေလာက္သာ
ျဖစ္ေနေပသည္။
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.