9- حكم رواية المدلِّس :
မုဒလ္ေလစ္ဆင္႔ဆိုခဲ႔သည္႔ဆင္႔ဆို
اختلف العلماء في قبول رواية المدلَّس على أقوال، أشهرها قولان.
မုဒလ္ေလစ္ဆင္႔ဆိုခဲ႔သည္႔ဆင္႔ဆို
أ) رد رواية المدلس مطلقا وإن بين السماع، لأن التدليس نفسه جرح. ( وهذا غير معتمد ).
၁။ မုဒလ္ေလစ္ ဆင္႔ဆိုခဲ႔ေသာဟဒီးသ္ေတာ္သည္ ဆင္႔ဆိုရာတြင္ (စေမအ္သူ) (ဟဒ္ဒါသာနီ)စသည္႔ မည္သူမည္ဝါမွကြ်န္ဳပ္အားေျပာႀကာ
မွတ္ခ်က္။ ။ ဤအဆိုသည္ အႀကံုးမဝင္ေပ (သို႔)ဤအဆိုအတိုင္းတထစ္ခ်လိုက္န
ب) التفصيل: ( وهو الصحيح ).
ေအာက္တြင္ ရွင္းလင္းတင္ဆက္ေပးမည္႔ အဆိုသည္မွာအမွန္ကန္ဆံုးနွင္႔ ထိုသို႔အတိုင္းလိုက္နာက်င္႔ေဆာင
1- إن صرح بالسماع قبلت روايته ، أي إن قال " سمعت" أو نحوها قبل حديثه .
မုဒလ္ေလစ္သည္ အကယ္၍ဟဒီးသ္ေတာ္အား ဆင္႔ဆိုရာတြင္ (စေမအ္သူ) (ဟဒ္ဒါသာနီ)စသည္႔ မည္သူမည္ဝါမွကြ်န္ဳပ္အားေျပာႀကာ
2- وان لم يصرح بالسماع لم تقبل روايته، أي إن قال " عن " ونحوها لم يقبل1حديثه.
မုဒလ္ေလစ္သည္ အကယ္၍ဟဒီးသ္ေတာ္အား ဆင္႔ဆိုရာတြင္ မည္သူမည္ဝါမွ
၎အားေျပာႀကားခဲ႔သည္ကိုမတင္ျပပဲ (ကားလာ)(အန္)စသည္႔မေရရာသည္႔စကား
9- بم يعرف التدليس ؟
ေမး။ ။ဟဒီးသ္ေတာ္အားဆင္႔ဆိုရာတြင္သဒ္
يعرف التدليس بأحد أمرين :
ေျဖ။ ။ဟဒီးသ္ေတာ္အားဆင္႔ဆိုရာတြင္သဒ္
أ) إخبار المدلس نفسه إذا سئل مثلا ، كما جرى لابن عيينة .
၁။ ဟဒီးသ္ေတာ္အားဆင္႔ဆိုရာတြင္ သဒ္လီးစ္လုပ္ခဲ႔သည္႔ ဆင္႔ဆိုသူအားေမးျမန္းက ၎ကိုယ္တိုင္ဝန္ခံေျပာႀကားခ်က္အရ
ب) نَصُّ إمام من أئمة هذا الشأن بناء على معرفته ذلك من البحث والتتبع .
၂။ အီမာမ္ႀကီးမ်ားအနက္တစ္ဦးဦးမွဟ
11 - أشهر المصنفات في التدليس والمدلسين :
သဒ္လီးစ္ နွင္႔ မုဒလ္လာစ္ ဆိုင္ရာမ်ားကိုတင္ဆက္ထားသည္႔အေက
هناك مصنفات في التدليس والمدلسين كثيرة أشهرها :
၎တို႔အနက္။ ။
أ) ثلاثة مصنفات للخطيب البغدادي ، واحدا في أسماء المدلسين ، واسمه التبيين لأسماء المدلسين2 والآخران أفرد كلا ً منهما لبيان نوع من أنواع التدليس.3
၁။ ခသီးဗ္ ဗဂ္ဒါဒီ(ရဟီ)သခင္ႀကီးမွ က်မ္းသံုးက်မ္းျပဳစုခဲ႔၏ ၎သံုးက်မ္းအနက္ ၁။ အသ္သဗ္ယီးန္ လိအာစ္မားေအလ္မုဒလ္ေလစီးန္ အမည္ရက်မ္းႀကီးသည္ သီးသန္႔ မုဒလ္ေလစ္အမည္မ်ားကိုသာတင္ဆက္ထာ
ب) التبيين لأسماء المدلسين : لبرهان الدين بن الحلبي (وقد طبعت هذه الرسالة ) .
၂။ ဗြရ္ဟာႏြဒ္ဒီးန္ အိနုလ္ ဟလဗီ(ရဟီ)သခင္ႀကီး၏ အသ္သဗ္ယီးန္ လိအာစ္မားေအလ္မုဒလ္ေလစီးန္က်မ္း
ت) تعريف أهل التقديس بمراتب الموصوفين بالتدليس للحافظ ابن حجر ( وقد طبعت أيضا).
၃။အိဗ္နုဟဂ်ရ္(ရဟီ)သခင္ႀကီး၏ သအ္ရီးဖူ အဟ္ေလလ္ သက္ဒီးစ္စိ ဗိမရားေသဗိသ္ေမာင္ဆူဖြီးနာ ဗိသ္သဒ္လီးစ္ က်မ္း။ယင္းက်မ္းကိုလက္ရွိစာအုပ္
ဟဒီးသ္ပညာရပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အပိုဒ္(၆၀)
المٌرْسَلٌ الخَفِيٌّ
အလ္မြရ္စလြလ္ခဖီးယ္
1- تعريفه:
အလ္မြရ္စလြလ္ခဖီးယ္ဆိုသည္မွာ။ ။
أ) لغة: المرسل لغة اسم مفعول من الإرسال بمعنى الإطلاق، كأن المرسل أطلق الإسناد ولم يصله، والخفي: ضد الجلي، لأن هذا النوع من الإرسال غير ظاهر، فلا يدرك إلا بالبحث.
အလ္မြရ္စလ္ဆိုသည္မွာ။ ။အဘိဓါန္အဓိပၸါယ္အရ (အျပဳခံနာမ္ )ေစလြတ္ခံရျခင္း၊ ျဖတ္ခ်ခံရျခင္း၊ ျဖတ္ခ်န္ခံရျခင္း။ အရ္စလာ ဆိုသည္႔စကားလံုးမွျဖစ္သည္။ အလ္ေအရ္စာလ္ ဆိုသည္မွာ ေစလြတ္ေသာ။ ေခ်ာင္ေသာ။ ခ်ည္ေႏွာင္မထားေသာ။ လြတ္ေန ေသာ။ အလြတ္။ ေလ်ာ့ရေလ်ာ့ရဲျဖစ္ေသာ။ မတိက်ေသာ။ ေလ်ာ့ရဲရဲရိွေသာ။ မတင္းမရင္း ျဖစ္ေသာ။ မခိုင္ေသာ။ ေခ်ာင္ေသာ။ ပြေသာ။ စာရိတၱပ်က္ေသာ။ (ခရစ္ကက္တြင္) ေတာ္စြေလ်ာ္စြ(ပစ္ေပး)ေသာ။ လြတ္ေနေသာ (ေဘာလံုး)။ စသည္႔အဓိပၸါယ္မ်ားစြာရွိ၏။
မြရ္ေစလ္ ဆိုသည္မွာ ဆင္႔ဆိုမွုလမ္းေႀကာင္တြင္ဆင္႔ဆိ
အလ္ခဖြီယ္ ဆိုသည္မွာ။ ။ ဖံုးကြယ္ျခင္း၊ ပုန္းကြယ္ျခင္း၊ ဖံုးအုပ္ေနျခင္း၊ မထင္ရွားျခင္း၊ မေပၚလြင္ျခင္း၊မျမင္နိုင္ျခင္း၊
ب) اصطلاحاً:أن يَرْوِيَ عمن لقيه أو عاصره ما لم يسمع منه بلفظ يحتمل السماع وغيره كـ"قال"
အလ္မြရ္စလြလ္ခဖီးယ္ဆိုသည္မွာ ဟဒီးသ္ပါရဂူႀကီးမ်ား၏ ေဝါဟာရ အသံုးအနွုန္းအဓိပၸါယ္အရ ဟဒီးသ္ေတာ္အားဆင္႔ဆိုသူသည္ မိမိနွင္႔ေတြ႔ဆံုခဲ႔သည္႔ဆရာသခင္
ဥပမာ ဟဒီးသ္ေတာ္အားဆင္႔ဆိုရာတြင္ (ကားလာ)(အန္) ၎မွေျပာႀကားခဲ႔သည္။ စသည္႔မေရရာသည္႔စကားလံုးမ်ားသံုး
2- مثاله :
အလ္မြရ္စလြလ္ခဖီးယ္ျဖစ္ေနသည္႔ဆင
" ما رواه ابن ماجه من طريق عمر بن عبد العزيز عن عقبة ابن عامر مرفوعاً : رحم الله حارس الحرس4" فان عمر لم يلق عقبة كما قال المزي في الأطراف .
အိဗ္နုမားဂ်ဟ္သခင္ႀကီးမွ အုမရ္ဗင္အဗ္ဒြလ္အဇီးဇ္သခင္ႀကီးမ
3- بم يعرف ؟
ေမး။ ။ေအရ္စားလြလ္ခဖြီးယ္ျဖစ္ေနသည္ကိ
يُعرف الإرسال الخفي بأحد أمور ثلاثة وهي :
ေျဖ။ ။ ေအရ္စားလြလ္ခဖြီးယ္ျဖစ္ေနသည္ကို
أ) نَصُّ بعض الأئمة على أن هذا الراوي لم يلق من حدث عنه أو لم يسمع منه مطلقاً.
၁။ အီမာမ္ႀကီးတစ္ပါးပါး၏ အတည္ျပဳေျပာႀကားခ်က္ျဖင္႔သိရွိန
ေတြ႔ဆံုခဲ႔ျခင္းမရွိသလို ၎ထံမွ ႀကားသိဆင္႔ဆိုခဲ႔ျခင္းလည္းမဟုတ္
ب) إخباره عن نفسه بأنه لم يلق من حدث عنه أو لم يسمع منه شيئاً.
ت) ၂။ ဆင္႔ဆိုသူကိုယ္တိုင္ဝန္ခံအသိေပး
ث) مجيء الحديث من وجه آخر فيه زيادة شخص بين هذا الراوي وبين من روي عنه. وهذا الأمر الثالث فيه خلاف للعلماء، لأنه قد يكون من نوع " المزيد في متصل الأسانيد".
၃။ အျခားဆင္႔ဆိုမွုလမ္းေႀကာင္းတစ္ခ
4- حكمه :
ေအရ္စားလြလ္ခဖြီးယ္ဟဒီးသ္ေတာ္၏ ပညတ္ခ်က္မွာ ။ ။
هو ضعيف ، لأنه من نوع المنقطع ، فإذا ظهر انقطاعه فحكمه حكم المنقطع .
ေအရ္စားလြလ္ခဖြီးယ္ဟဒီးသ္ေတာ္၏ ပညတ္ခ်က္မွာ ။ ။ (ဒီြအီးဖ္)ခိုင္မာမွုအားနည္း၍က်
7- حكمه :
မြန္ကေသြအ္ ဟဒီးသ္၏ ပညတ္ခ်က္မွာ
المنقطع ضعيف بالاتفاق بين العلماء ، وذلك للجهل بحال الراوي المحذوف .
မြန္ကေသြအ္ ဟဒီးသ္၏ ပညတ္ခ်က္မွာ (ဒြအီးဖ္)ခိုင္မာမွဳအားနည္း၏ က်ဥ္ေရွာင္ရမည္ဟုပညာရွင္ႀကီးမ်ာ
5- أشهر المصنفات فيه :
ေအရ္စားလြလ္ခဖြီးယ္ ဟဒီးသ္ေတာ္မ်ားကို တင္ဆက္ထားသည္႔အေက်ာ္အေမာ္က်မ္းႀ
ـ كتاب التفصيل لمبهم المراسيل للخطيب البغدادي .
ခသီးဗ္ ဗဂ္ဒါဒီ(ရဟီ)သခင္ႀကီး၏ အသ္သဖ္ဆြးလ္လု လိမြဗ္ဟာေမလ္မရာစီးလ္ က်မ္း။
ဆက္ရန္(ကိုေနစိုး
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.