Pages

Pages - Menu

စြနၷဟ္ ၊ ဟဒီးဆ္ေတာ္၊ ဟဒီးဆ္၏သမိုင္း ႏွင့္ ဟဒီးဆ္က်မ္းဂန္မ်ား အက်ဥ္းခ်ဳပ္ (၁၁)

စြနၷဟ္ ၊ ဟဒီးဆ္ေတာ္၊ ဟဒီးဆ္၏သမိုင္း ႏွင့္ ဟဒီးဆ္က်မ္းဂန္မ်ား အက်ဥ္းခ်ဳပ္ (၁၁)
************************************************
သာဘိအီးန္ေခတ္ကာလမွ ဟဒီးဆ္ေတာ္၏အေနအထား
( ဟဒီးဆ္က်မ္းဂန္မ်ား ထြက္ေပၚျခင္း၏ အစပ်ဳိးသမိုင္း )
============================

သာဘိအီးန္ မ်ဳိးဆက္တို႔သည္ ဟဒီးဆ္ေတာ္နွင့္ပတ္သက္၍ အထူးအားထုတ္ႀကိဳးပမ္းသူမ်ား ျဖစ္ကုန္၏။ အစၥလာမ့္ေအာင္ေျမ တစစ က်ယ္ဝန္းလာသည္နွင့္အမွ် ဟဒီးဆ္ေတာ္တို႔သည္လည္း အရိွန္ေကာင္းစြာ ပံ်႕နံွ႔ခဲ့ေလသည္။
မုစ္လင္မ္တို႔သည္ ဟိဂ်္ရီ (၇)ခုနွစ္တြင္ အီရတ္ နွင့္ ဆီးရီးယားကိုလည္းေကာင္း၊ ဟိဂ်္ရီ (၂ဝ)ခုနွစ္တြင္ ပါးရွန္းအင္ပါယာကိုလည္းေကာင္း၊ ဟိဂ်္ရီ (၉၃)ခုနွစ္တြင္ ဂ်ာမဏီနိုင္ငံကိုလည္းေကာင္း အစရိွသျဖင့္ စိုးမိုးနိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ေဒသအသီးသီး၊ လူမ်ဳိးအသြယ္သြယ္၌ အစၥလာမ္ကိုလက္ခံသူမ်ား တိုးတက္မပ်က္ျဖစ္လာ၍ မုစ္လင္မ္ေခါင္းေဆာင္တို႔သည္ ပညာရွင္မ်ားကို ခဲြျဖန္႔ေစလႊတ္ရေပသည္။ ပညာရွင္တို႔သည္လည္း မိမိတို႔နွစ္သက္သင့္ေတာ္ရာေဒသမ်ား၌ အေျခခ်ေနထိုင္လိုက္ၾကၿပီး သာသနာ့ပညာအား ပို႔ခ်သင္ၾကားခဲ့ၾကသည္။ သာသနာ့ပညာလိုလားသူတို႔က မိမိတို႔ေဒသနွင့္ အနီးဆံုး ဆြဟာဘဟ္ပညာရွင္မ်ားထံအေရာက္လာ၍ သင္ၾကားနာယူၾကေလသည္။
ထိုေခတ္ကာလတစ္ေလွ်ာက္လံုး စာသင္ေက်ာင္း၊ တကၠသိုလ္ဟူ၍ မရိွေသး၊ ဆြဟာဘဟ္ပညာရွင္ တစ္ဦးဦးသည္ ဗလီဝတ္ေက်ာင္းသို႔ ေရာက္ရိွလွ်င္ လူအမ်ားမွ စုရံုးလိုက္ၾကကာ သာသနာ့ပညာကို ေမးျမန္းသင္ျကား ခဲ့ၾကသျဖင့္ ဝတ္ေက်ာင္းေတာ္မ်ားမွာ ပညာျဖန္႔ခ်ိရာဗဟိုဌာနမ်ား ျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။ ၄င္းျပင္ သင္ရိုးညႊန္းတမ္း ဟူ၍လည္း မရိွခဲ့ေပ။ ဆြဟာဘဟ္တို႔၏ နွလံုးသား နွင့္ အသိဥာဏ္ သည္သာ ပညာ့ဘ႑ာတိုက္ႀကီးမ်ား ျဖစ္ေနေပသည္။ ၄င္းေခတ္၌ ပညာပို႔ခ်ျဖန္႔ခ်ိခဲ့ေသာ ဗဟိုဌာနႀကီး (၆)ခု ရိွခဲ့သည္။

(က) မဒီနဟ္ ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္
ဆြဟာဘဟ္ပညာရွင္တို႔သည္ အစၥလာမ့္ဘူမိနက္သန္ေအာင္ေျမ ျဖစ္ေသာ မဒီနဟ္ၿမိဳ႕ေတာ္ကို အျခားေနရာမ်ားထက္ အေလးထားခဲ့ၾကသည္။ မလဲႊမေရွာင္သာေသာကိစၥမ်ား နွင့္ တာဝန္အပ္နွင္းခံရသည္မွအပ ဆြဟာဘဟ္အမ်ားစုသည္ မဒီနဟ္ကို စြန္႔ခြာေလ့မရိွၾကေခ်။ ထို႔ေၾကာင့္ မဒီနဟ္သည္ ပညာေရးဌာနခ်ဳပ္သဖြယ္ ျဖစ္ခဲ့သည္။ ဆြဟာဘဟ္မ်ားအနက္ ကုရ္အာန္၊ ဟဒီးဆ္၊ ဖိကဟ္ ( ကုရ္အာန္ နွင့္ ဟဒီးဆ္အေပၚ အေျခခံျပီး အစၥလာမ့္တရားေတာ္ - ယွရီအဟ္ ကို သိရိွနိုင္ေသာပညာ)၌ ကြ်မ္းက်င္သူအမ်ားအျပားတို႔သည္ မဒီနဟ္နယ္တြင္ စုရံုးေနထိုင္ခဲ့ၾက၏။
ဥပမာ - ကုရ္အာန္စုစည္းမႈေခါင္းေဆာင္ ဇိုင္းဒ္ ဘင္န္ ဆာဘိသ္ (R)သည္ ကုရ္အာန္၊ ဟဒီးဆ္၊ ဖိကဟ္ပညာအရာသာမက သခၤ်ာပညာႏွင့္အိဂ်္သိဟာ့ဒ္ျပဳရာ၌လည္း အလြန္ေက်ာ္ၾကားသူျဖစ္ခဲ့ျပီး၊ ခလီဖဟ္ေလးပါးေခတ္ တစ္ေလွ်ာက္လံုး ဓမၼသတ္ေျဖျကားျခင္း၊ ကုရ္အာန္ဖတ္ရြတ္ျခင္းအတတ္ နွင့္ အေမြခဲြေဝျခင္းက႑တြင္ ဦးေဆာင္ခဲ့သည္။ မုအာဝီယဟ္ (ရႆိြ)၏ ခိလာဖသ္ကာလအတြင္း ကြယ္လြန္သည္။
ေျမာက္မ်ားလွစြာေသာ သာဘိအီးန္တို႔သည္ ၄င္းတို႔ထံမွ ပညာရင္ႏို႔ေသာက္သံုးနိုင္ခဲ့ၾကသည္။

(ခ) မကၠဟ္ ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္
မကၠဟ္ကိုေအာင္နိုင္ျပီးေနာက္ တမန္ေတာ္ျမတ္ (SAW)သည္ မုအာ့ဇ္ ဘင္န္ ဂ်ဘလ္ (R)အား မကၠဟ္၌ေနထိုင္၍ ပညာသင္ၾကားပို႔ခ်ရန္ ေစလႊတ္ေတာ္မူခဲ့၏။ မုအာ့ဇ္သည္ ဆြဟာဘဟ္မ်ားအနက္ ဟလာလ္၊ ဟရာမ္ ပညတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ၌ အတတ္ကြ်မ္းဆံုးသူျဖစ္၏။ ကုရ္အာန္ပညာရွင္လည္း ျဖစ္၏။
ဘဆြ္ရဟ္ (အီရတ္) သို႔ေရာက္ရိွသြားခဲ့ေသာ အဘ္ဒုလႅာဟ္ ဘင္န္ အဘၻာ့စ္ (R)သည္ ေနာင္ေသာ္ မကၠဟ္သို႔အျပီးျပန္လာကာ အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့၏။ အဘၻာ့စ္သည္ ဟဒီးဆ္ပညာ၌ အေက်ာ္အေမာ္ျဖစ္သည့္အျပင္ ပညာ့ဘ႑ာတိုက္ ဟုပင္ တင္စားေခၚေဝၚခံရသူျဖစ္သည္။ ယင္းပညာရွင္နွစ္ဦးေၾကာင့္ မကၠဟ္ၿမိဳ႕ေတာ္မွာ သာသနာ့ပညာေရး၌ ထင္ရွားလာခဲ့သည္။ ဟဂ်္ကာလမ်ားတြင္ ပညာရွင္မ်ား ေတြ႕ဆံုၾကၿပီး နီွးေနွာဖလွယ္မႈမ်ားလည္း နွစ္စဥ္ရိွလာခဲ့သည္။

(၃) ကူဖဟ္ ၿမိဳ႕ေတာ္
အီရတ္နိုင္ငံ၊ ကူဖဟ္ၿမိဳ႕ေတာ္သည္ မကၠဟ္ နွင့္ မဒီနဟ္မွ အစၥလာမ့္စစ္သည္အမ်ားဆံုး အေျခခ်ေနထိုင္ၾကသည့္ စစ္ဌာနခ်ဳပ္ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕ျဖစ္ခဲ့သည္။ ၄င္းၿမိဳ႕တြင္ ေခါင္းခ်ခဲ့ေသာ ဆြဟာဘဟ္ အေျမာက္အမ်ားရိွသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ကူဖဟ္သည္လည္း ပညာၿမိဳ႕ေတာ္တစ္ခုျဖစ္ခဲ့ေၾကာင္း အလြယ္တကူ ခန္႔မွန္းသိရိွနိုင္ပါ၏။ ကူဖဟ္၌ ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည့္ အေက်ာ္အေမာ္အခ်ဳိ႕မွာ အလီ၊ စအာ့ဒ္ ဘင္န္ အဘီ ဝကၠာ့ဆြ္၊ စအီးဒ္ ဘင္န္ ဇိုင္းဒ္၊ စလ္မာန္ ဖာရိစီ၊ ဟုဇိုင္ဖဟ္ ဘင္န္ ယမာန္၊ အမၼာရ္ ဘင္န္ ယာစိရ္၊ အဘူမူစာ အရွ္အရီ၊ မုဃီရဟ္ ဘင္န္ ယႈအ္ဘဟ္၊ နုအ္မာန္း ဘင္န္ ဘိရွ္ရ္၊ အဘူ ဂ်ဳဟိုင္ဖာ (R) တို႔ျဖစ္ၾကသည္။
ကူဖဟ္ေရာက္ ဆြဟာဘဟ္မ်ားအနက္ ပညာအရိွဆံုး နွင့္ အထင္ရွားဆံုးသူမွာ အဘ္ဒုလႅာဟ္ ဘင္န္ မတ္စ္အုူးဒ္ (R)ပင္ျဖစ္သည္။ ဒုတိယခလီဖဟ္ အုမရ္ (R)မွ သူ႔အား ကာႆီြ (တရားသူႀကီးခ်ဳပ္)အျဖစ္ ခန္႔အပ္ေစလႊတ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး ထိုရာထူး၌ ဟဂ်္ဂ်ားဂ်္ ဆကဖီ လက္ထက္အထိတည္ၿမဲခဲ့ရာ အျခားပညာရွင္ ဆြဟာဘဟ္မ်ားထက္ ကာလၾကာရွည္စြာ ေနထိုင္ခဲ့သူ ျဖစ္၏။ သူ၏ပညာသင္တပည့္ သာဘိအီးန္မ်ားအတြင္း အလြန္ထင္ရွားေက်ာ္ေစာသည့္ ပညာရွင္မ်ားစြာ ထြန္းေပၚလာခဲ့၏။

(၄) ဘဆြ္ရဟ္ ၿမိဳ႕ေတာ္
(အီရတ္) ဘဆြ္ရဟ္ၿမိဳ႕ေတာ္တြင္ ပညာရွင္တို႔၏အႀကီးအမွဴးသည္ တမန္ေတာ္ျမတ္(SAW)၏ ေဝယ်ာဝစၥ ဆိုင္ရာ ဝန္ေတာ္ထမ္းခဲ့သူ ဟဒီးဆ္ပညာရွင္ႀကီး အနတ္စ္ ဘင္န္ မာလစ္က္ (R)ပင္ ျဖစ္သည္။ ထိုၿမိဳ႕တြင္ တရားသူႀကီး တာဝန္ျဖင့္ အဘ္ဒုလႅာဟ္ ဘင္န္ အဘၻာ့စ္၊ ၄င္းျပင္ အုသ္ဘဟ္ ဘင္န္ ဃဇ္ဝါန္း၊ အင္မ္ရာန္း ဘင္န္ ဟုဆိြဳင္းန္၊ အဘူ ဘတ္ကရဟ္ (R) စေသာ ဆြဟာဘဟ္မ်ားလည္း ေနထိုင္သြားခဲ့ၾကသည္။ ယင္းသူတို႔အားျဖင့္ သာဘိအီးန္ ပညာရွင္အမ်ားအျပား ထြက္ရိွထြန္းေပၚလာခဲ့ေပသည္။

(၅) ဆီးရီးယား နိုင္ငံ
ဆီးရီးယား၌ သာသနာ့ထိပ္သီးပညာရွင္မွာ မုအာ့ဇ္ ဘင္န္ ဂ်ဘလ္ (R) ျဖစ္ခဲ့သည္။ တမန္ေတာ္ျမတ္ (SAW)သည္ မုအာ့ဇ္ကို ပထမဦးစြာ ယမာန္ (ယီမင္)သို႔ ေစလႊတ္ေတာ္မူခဲ့သည္။ မကၠဟ္ကို ေအာင္နိုင္ေသာအခါ မကၠဟ္သို႔ေစလႊတ္ေတာ္မူျပန္သည္။ အုမရ္ (R)လက္ထက္တြင္ ရွာမ္ (ဆီးရီးယား)သို႔ သာသနာ့ပညာရပ္မ်ား ပို႔ခ်ရန္ ထပ္မံတာဝန္ေပးျခင္းခံရသူျဖစ္သည္
ဆီးရီးယားသို႔ မုအာ့ဇ္ (R)နွင့္အတူ အုဘာဒဟ္ ဘင္န္ ဆြာမိသ္၊ အဘူ ဒရ္ဒါအ္ အလ္အန္ဆြာရီ (R) တို႔ကိုလည္း ေစလႊတ္ခဲ့သည္။ အုဘာဒဟ္ (R)သည္ ကုရ္အာန္ကို ျပန္လည္စုစည္းမႈတြင္ အထူးအားထုတ္ခဲ့သူျဖစ္ၿပီး မုအာဝီယဟ္ (R)၏လုပ္ရပ္မ်ားစြာ၌ ရဲဝံ့စြာအမွားေထာက္ျပခဲ့သူ ျဖစ္သည္။
အဘူ ဒရ္ဒါအ္ (R)သည္လည္း ဟဒီးဆ္နွင့္ ဖိကဟ္ပညာရွင္တစ္ပါးျဖစ္သည္။ ယင္းသူသံုးဦး၏ ပ်ဳိးေထာင္မႈျဖင့္ ဆီးရီးယား၌ သာဘိအီးန္ပညာရွင္ မ်ဳိးဆက္မ်ား ပြင့္လန္းလာခဲ့ၾကေပသည္။

(၆) အီဂ်စ္ နိုင္ငံ
မုစ္လင္မ္တို႔သည္ အီဂ်စ္ကို ေအာင္နိုင္ေသာအခါ ဆြဟာဘဟ္အမ်ားအျပားတို႔သည္ ထိုေဒသသို႔ သြားေရာက္အေျခခ်ခဲ့ၾက၏။ ၄င္းတို႔အနက္ အေက်ာ္ၾကားဆံုးမွာ ဟဒီးဆ္ပညာရွင္ႀကီး အဘ္ဒုလႅာဟ္ ဘင္န္ အမ္ရ္ ဘင္န္ အလ္ အာ့ဆြ္ (R)ပင္ ျဖစ္ေလသည္။ အဆိုတစ္ခုအရ သူသည္ အီဂ်စ္မွာပင္ ကြယ္လြန္သည္အထိ ေနထိုင္ သြားခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။

ဆြဟာဘဟ္ပညာရွင္တို႔သည္ ကုရ္အာန္၊ ဟဒီးဆ္၊ သာသနာ့ပညာမ်ား လက္ဆင့္ကမ္းရာတြင္ အခ်ိန္ အခါ၊ ေနရာေဒသမေရြး ဆရာစားမခ်န္ အနစ္နာခံကိုယ္က်ဳိးစြန္႔၍ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကကုန္၏။ မိမိ မသိေသာ ပညာနွင့္ ပတ္သက္လာလွ်င္ မိမိထက္တတ္ကြ်မ္းသူမ်ားထံ လမ္းညႊန္ေပးေလ့ရိွ၏။ တတ္ေယာင္ကား မလုပ္တတ္ၾက။ တစ္ခါတစ္ရံ ကိုယ္တိုင္ကိုယ္က်ပင္ ခရီးၾကမ္းနွင္ျပီး သြားေရာက္ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးေလ့ရိွခဲ့ေပသည္။ သာဘိအီးန္ပညာသင္တို႔အတြက္ စံနမူနာျပသနိုင္ခဲ့ၾကသည္။ တပည့္ေကာင္းမ်ားတို႔သည္လည္း မိမိတို႔လိုအပ္ေသာပညာမ်ားအတြက္ ဆရာစဲြမထားဘဲ ေဒသအသီးသီး၊ ပညာရွင္အသီးသီးတို႔ထံ ရွာေဖြသြားလာေမးျမန္း သင္ယူခဲ့ၾကကုန္၏။ ဤသို႔အားျဖင့္ သာဘိအီးန္မ်ဳိးဆက္ပညာရွင္မ်ားသည္ ျပန္႔ကဲ်ေနေသာ ဟဒီးဆ္ေတာ္မ်ားကို ဆြဟာဘဟ္မ်ားထံမွတဆင့္ စတင္စုေဆာင္းမိၾက၏။ ၄င္းျပင္ ဟဒီးဆ္ဆင့္ျပန္ေသာ ဆြဟာဘဟ္တို႔၏ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြး နွင့္ ျဖစ္ရပ္မွန္သမိုင္းမ်ားကို လက္ေတြ႕ႀကံဳဆံုမွတ္သားနိုင္ခဲ့ၾကကာ ပညာရည္အဆင့္အတန္းမ်ားလည္း တိုးတက္ျမင့္မားလာခဲ့ၾကေလသည္။ ယင္းသို႔ျဖင့္ ခရီးထြက္၍ ပညာရွာမီွးျခင္းဓေလ့ မွာ ေခတ္စားလာခဲ့ေပသည္။ အိဘ္နု အုမရ္ (R)၏ ေဖာ္ျပပါ အဆိုအမိန္႔တစ္ခုကို ရႈပါေလ။
'' ပညာရွာမီွးသူ၏ဖိနပ္သည္ သံဖိနပ္ျဖစ္သင့္၏။ သို႔မွသာ ဖိနပ္ျပတ္ျခင္းဒုကၡမွ ကင္းေဝး၍ ခရီးမ်ားစြာ သြားလာနိုင္မည္ ျဖစ္သည္ '' ။
သာဘိအီးန္တို႔၏ေခတ္တြင္ ဟဒီးဆ္အတုမ်ား အားေကာင္းစြာ ပံ်႕နံွ႕သြားကုန္ၿပီျဖစ္သျဖင့္ စစ္မွန္ေသာ ဓမၼပညာရွင္တို႔မွာ ဟဒီးဆ္အတုထြင္သူမ်ား၊ ဘိဒ္အသ္သီမ်ားနွင့္ ထိပ္တိုက္တိုးရင္ဆိုင္ၾကရေတာ့သည္။ ဟဒီးဆ္ေတာ္ မ်ားကို ရွာေဖြမွတ္တမ္းတင္မႈသည္ ဤသာဘိအီးန္ေခတ္တြင္ စတင္အားေကာင္းလာခဲ့၏။ က်မ္းဂန္မ်ားအျဖစ္ ထြက္ရိွမလာေသးေသာ္လည္း ဟဒီးဆ္က်မ္းဂန္မ်ား၏ နိဒါန္းကာလ ဟုဆိုလွ်င္ မွားမည္မဟုတ္ပါေခ်။
ဟဒီးဆ္က်မ္းဂန္မ်ားသည္ ဆြဟာဘဟ္ေခတ္နွင့္သာဘိအီးန္တို႔၏ ေခတ္ကာလအလယ္အထိ မေပၚထြက္ခဲ့ပါ။ သို႔ျဖစ္ရာ ဟဒီးဆ္က်မ္းကိစၥ ေရွ႕သို႔ ထပ္မံမဆက္မီ ဆြဟာဘဟ္မ်ား နွင့္ ဟဒီးဆ္/စြနၷဟ္အေၾကာင္းကို ၾကားညွပ္တင္ျပပါအံ့။

** အီဂ်စ္နိုင္ငံ၊ ကိုင္ရိုၿမိဳ႕၊ ကမာၻေက်ာ္ အလ္အဇ္ဟရ္ အစၥလာမ့္တကၠသိုလ္မွ
ဟဒီးဆ္ပါေမာကၡႀကီး မုဟမၼဒ္ မုဟမၼဒ္ အဘူဇဟူး ၏
သာရီးခ္ ဟဒီးဆ္ ဝ မုဟဒၵိဆီးန္ က်မ္းႀကီးမွ ျပန္လည္ေကာက္နႈတ္အက်ဥ္းခ်ဳပ္တင္ျပခ်က္ ျဖစ္ပါသည္။ ျငင္းခံုလိုသူမ်ားအေနႏွင့္ မူရင္းက်မ္းရွင္ႏွင့္ ဆက္သြယ္ျငင္းခံုၾကပါကုန္ **

အင္န္ရွာ အလႅာဟ္။ ဆက္လက္ေဖာ္ျပသြားပါမည္။ အႏိုင္ယူျငင္းခံုမႈမ်ားအတြက္ အခ်က္အလက္မ်ား ခ်ျပေနျခင္း မဟုတ္ပါ။ လူသိနည္းလြန္းေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို အလြယ္တကူ ေလ့လာႏိုင္ရန္ ႀကိဳးစားတင္ျပေပးေနျခင္းသာျဖစ္ေၾကာင္း သိေစအပ္ပါသည္။

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.