၁။ အဘူမိုဟမၼဒ္ အဗ္ဒုလႅဟ္ အိဗေန အဟ္မဒ္ အလ္ဘိုင္တုိရ္ ဒီယာ အလီဒီန္ အလ္မလကီ(ေခၚ) အိဗေန အလ္ဘိုင္တာရ္ ( ၁၂၄၈ ကြယ္လြန္)
မြတ္စလင္အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့စပိန္ႏုိင္ငံကအၾကီးကဲဆံုးေသာ သိပၸံ ပညာရွင္ၾကီးေတြ ထဲမွာ တစ္ဦး အပါအ၀င္ျဖစ္ပါတယ္ အလယ္ေခတ္ရဲ႕ ရုကၡေဗဒပညာရွင္ ၾကီးနဲ႔ ေဆး၀ါးေဖာ္စပ္ပညာရွင္ၾကီးျဖစ္တယ္ ။၁၂ရာစု အဆံုးပိုင္းမွာ စပိန္ႏိုင္ငံ ရဲ႔ျမိဳ႕ေတာ္မလာကာ မွာဖြားျမင္ခဲ့သူျဖစ္ပါတယ္ ။ သူျပဳစုခဲ့တဲ့ အဓိကက်မ္းၾကီးက ကိသဗ္ အလ္ဂ်ာမီ ဖီြးအလ္ အဒ၀ီယာ အလ္မုဖရဒါ ျဖစ္ျပီး အၾကီးကဲဆံုးေသာရုကၡေဗဒ က်မ္းေတြထဲက တစ္က်မ္းအပါ၀င္ျဖစ္ပါတယ္။ လက္တင္ဘာသာျပန္ဆိုျပီး ၁၇၅၈ ခုႏွစ္တြင္ထုတ္ေ၀ခဲ့ပါတယ္
ဒုတိယေမာ္ကြန္း၀င္က်မ္းၾကီးကေတာ့ ကိသဗ္ အလ္မဃနီနီဖြီး အလ္အဒ၀ီယာ အလ္မု ဖရဒါ ဆုိတဲ့ ေဆး၀ါးပညာရပ္ စြယ္စံုက်မ္းၾကီး တစ္ဆူပဲျဖစ္ပါတယ္ ေဆး၀ါး မ်ားရဲ႔ စာရင္း ကို ကုထံုး အလိုက္ တန္ဖိုးနဲ႔အညီ တင္ျပေပးထားပါတယ္ ။ ဥိးေခါင္း၊ မ်က္ေစ႔၊ နားစတဲ့ အဂၤါအစိတ္အပိုင္း ေတြမွာျဖစ္တက္တဲ့ ေရာဂါမ်ား အတြက္ အေရးပါလွတဲ့ ေဆးဖတ္၀င္အပင္ မ်ားနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး အခန္းေပါင္း၂၀မွာ ေရးသားထားပါတယ္ ။ ခြဲစိတ္ ကုသ ဘက္မွာဆိုလည္း မြတ္စလင္မ္ ခြဲစိတ္က သမား ေတာ္ၾကီးအဘုလ္ ကာစင္ ဇဟ္ရာစီ အလား မၾကာခဏ အကိုး အကားျပဳခ ံခဲ့ရပါတယ္ အရဘီဘာသာစကား အျပင္ အလ္ဘိုင္တာရ္ က အပင္ေတြရဲ႕ အမည္ကို ဂရိ နဲ႔ လက္တင္ဘာသာစကားနဲ႔ပါ ေပးထားခဲ့ ပါတယ္ ။ သူရဲ႕စြမ္းေဆာင္ခ်က္ က အေရွ႕ပိုင္း နဲ႔ အေနာက္ပိုင္း ရုကၡေဗဒ ၊ေဆး၀ါး ပညာရပ္ အေပၚ မွာနက္ နက္ရႈိင္းရႈိင္းၾသ ဇာၾကီးမားခ့ဲပါတယ္ ။ အာလ္ ဂ်ာမီ က်မ္းၾကီးကိုလည္း အေနာက္ပိုင္း ဘာသာစကားမ်ားနဲ႔အေတာ္ေလး ေနာက္ က်ျပီး မွ ဘာသာျပန္ခဲ့ ရိုက္ႏွပ္ထုတ္ ေ၀ခဲ့ၾကေပမဲ့ လည္းမ်ားစြားေသာ သိပၸံပညာရွင္ေတြက ဒီက်မ္းရဲ႕ က႑အမ်ိဳးမ်ိဳးကို ေစာေစာပိုင္း ကတည္း ေလ့လာခဲ့၊ အကိုးအကာမ်ားစြာ ျပဳခ ဲ့ၾကပါ တယ္ ။သူဟာခရစ္ ႏွစ္ ၁၂၄၈ခုႏွစ္ မွာ ဒမတ္စကဒ္ျမိဳ႕တြင္ကြယ္လြန္သြားခဲ့ပ ါ တယ္
၂ ။အိဗေန ရုရွ္ဒ္ ( ၁၁၂၈- ၁၁၉၈ )
အဘုလ္၀လီးဒ္ မုဟမၼဒ္ အိဗေန အဟ္မဒ္ အိဗေန မုဟမၼဒ္အိဗေန ရုရွ္ဒ္ ကို အေနာက္တိုင္းက ေအဗီြ၇ိုးစ္ Av erroes လိုသိထားၾကပါတယ္ ။ သူဟာ စြယ္စံု ပညာရွင ္ၾကီး မ်ားျဖစ္ၾကတဲ့ အဘူဂ်အ္ဖရ္ နဲ႔ အိဗေနဂ်ာဟိုရ္ထံမွာ ဒႆနိေဗဒနဲ႔ ဥပေဒပညာရပ္တို႕ကို ဆည္းပူးသင္ယူခဲ့ပါတယ္။ ေဆးပညာကိုလည္း ေလ႕လာလိုက္စား ခဲ့သူျဖစ္ပါ တယ္ ။ ရုရွ္ဒ္ကဒႆနိက ေဗဒ ၊ ေဆး၀ါးယုတၱိေဗဒ ၊ဂီတနဲ႔ ဥပေဒပညာ ရပ္တို႔မွာ ထူးထူးျခားျခား အက်ိဳးျပဳ သြားခဲ့သူ ျဖစ္ပါတယ္ ။
ေဆး၀ါးပညာရပ္မွာေတာ့ သူရဲ႔နာ မည္ ေက်ာ္ ကိသာဘုလ္ ကုုလ္ယတ္ ဖြီး အလ္သီဘ္ က်မ္းၾကီးကို ခရစ္ႏွစ္ ၁၁၆၂ အလ်င္က ေရးသားခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္ ။ ဒီက်မ္းရဲ႕ဘာသာ ျပန္ လက္ရာ ကိုေတာ့ ေကာ္လီ ဂ်က္ Colliget ရယ္လို႔ လူသိမ်ား လွပါတယ္။ ဒႆနိကပညာ ရပ္မွာ ဆိုရင္လဲ သူရဲ႔အေရးပါဆံုး ေသာလက္ရာ ျဖစ္တဲ့ တုဟဖုတပ္အလ္တုဟဖုလ္ က်မ္း ျဖစ္ျပီး အလ ္ဂဇာ လီ ရဲ႕က်မ္းကို ခုခံေခ်ပထားခ်က္လဲျဖစ္ပါတယ္ ။
ဂီတနယ္ပယ္မွာဆိုလည္း ရုရွ္ဒ္က အရစၥတိုတယ္ရဲ႕ ဒီ အဲနီမာ De Anima က်မ္းကို ဋီကာ ဖြင့္က်မ္းတစ္ဆူျပဳစု သြားခဲ့ပါတယ္ ။ နကၡတၱေဗဒနဲ႕ပတ္သက္ျပီးလည္း စက္လံုး ရဲ႕ေရြ႕ လ်ားမႈ အေၾကာင္းစာတမ္း တစ္ေစာင္ျဖစ္တဲ့ကိသဗ္ ဖီြးဟရကတ္ အလ္ဖြလာက္ က်မ္းကို ေရးသားခဲ့ပါတယ္။ တရားဥပေဒပညာရပ္နဲ႔ပတ္သက္ရင္လည္း ဗီဒါယသ္ အလမုဂ်တဟိဒ္ ၀နီဟယသ္ အလ္မတ္ကတဆီဒ္ က်မ္းကို အိဗေနဂ်ာဖရ္ ဆဟဗီက လက္စြဲျပဳခဲ့ရပါတယ္ မာလီကီမဇ္ဟဘ္ နဲ႕ပတ္သတ္လို႔ အေကာင္းဆံုးက်မ္းၾကီးအျဖစ္ ဆိုစမွတ္ျပဳ တာကိုခံခဲရ ပါတယ္ ။ သူ႔ရဲ႕ဒႆနိက က်မ္းေတြထဲမွာအမ်ားစုကို ဟီဘရုး ဘာသာ လက္တင္ဘာသာ တု႔ိနဲ႔ျပန္ဆို ထားခဲ့ၾကပါတယ္ ။ အိဗေန ရုရွဒ္ က ပေလတိုရဲ႕ ရီပတ္ဗလစ္ က်မ္းၾကီးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အက်ယ္ဋီကာ ဖြင့္ခ်က္ေတြေရးသား သြားခဲ့သလို ေဂပင္ရဲ႕ အဖ်ားေရာဂါအေၾကာင္း စာတမ္း၊ အလ္ဖာရာဘီ ရ႕ဲယုတိၱေဗဒ က်မ္းစတာေတြကို လည္းအက်ယ္ဖြင့္ဆို သြားခဲ့ပါတယ္ သူျပဳစုခဲ့တဲ့က်မ္းေတြထဲက က်မ္းေပါင္း ၈၇က်မ္းဟာ ယေန႔တုိင္ တည္ရွိေနပါတယ္။သူဟာ ခရစ္ႏွစ္ ၁၁၉၈ ေမာ္ရိုကိုတြင္ ကြယ္သြားခဲ့ပါတယ္ ။
၃။အဗူအလီဟဆန္ အိဗေန အလ္ဟိုင္သမ္ ( ၉၆၅-၁၀၄၀)
အဗူအလီ အိဗေန အလ္ဟိုင္သမ္ ဟာ အထင္အရွား အေက်ာ္ၾကားတဲ့ ရုပေဗဒပညာရွင္မ်ား အနက္ တစ္ဦးျဖစ္ပါတယ္။ အျမင္ပညာ (Optic )ရ႕ဲသိပၸံနည္းက်နည္း လမ္းမ်ား (Scientific methods ) တို႔တြင္ ထူးခၽြန္လြန္းလွသူပဲျဖစ္ပါတယ္။ အေနာက္တိုင္းမွာေ တာ့ သူ ကို အလ္ဟာဇင္ အျဖစ္ လူသိမ်ားပါတယ္ ။ အလ္ဟိုင္သမ္ကို ဘဆရာျမိဳ မွာ ခရစ္ႏွစ္ ၉၆၅ တြင္ ေမြးဖြားပါတယ္။ ဘဆရာနဲ႔ဘဂၢဒတ္ျမိဳေတြမွာပညာသင္ၾကားခဲ့သူပါတယ္ ။ၾကားခံ အမ်ိဳး အမ်ိဳး ကို အလင္းက ဘယ္လိုျဖတ္ သန္းသြာပံုကိုႏွံႏွံစပ္ စပ္ေလ႔လာသု ေတ သနျပဳ ခဲ့ျပီး အလင္းယိုင္ျခင္း နိယာမ မ်ားကို Law of reflection ကိုေတြ႕ရွိ ေဖၚထုတ္ခဲ့ သူျဖစ ္ပါတယ္ ။သူေရးသားခဲ့တဲ့ ကီသာဘ္ အလ္မနာဒီရန္ က်မ္းကို အလယ္ေခတ္တုန္းက လက္ တင္ ဘာ သာ ျပန္ဆိုခဲ့ၾကျပီးသူရဲ႕ ေန၀င္ခ်ိန္အေရာင္မ်ားနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ တျခားစာအုပ္ ကို လည္း ဘာသာျပန္ခဲ့ၾကေသးတယ္။
အရိပ္မ်ား၊ ေနၾကက္ လၾကတ္ျခင္းသက္တန္႔တို႔ရဲ႕ ရူ႔ပေဗဒ လကၡဏာရပ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးဆိုင္ရာ သီအိုရီကို လည္းအက်ယ္တ၀င့္ ေလ႔လာ တင္ျပ သြား ခဲ့ပါ တယ္။ အလင္း ေရာင္ ရဲ႕ရုပ္ပိုင္းသဘာ ၀နဲ႔ပတ္သက္ျပီးလည္း ေတြးဆတင္ျပ သြားခဲ့ ပါ တယ္။ ေရွးအက်ဆံုး ကင္မရာCamera obscura အသံုးျပဳပံုတီ ထြင္သူလို႔ လည္း ထင္ ရွားခဲ့ သူပါ။ သူရဲ႕က်မ္းဟာ အေနာက္တိုင္းသိပၸံပညာရွင္မ်ားအေပၚ ဥပမာ ေရာ္ဂ်ာ ကြန္နဲ႔ ကက္ ပလာ တို႔အေပၚမွာ အေတာ္ၾကီးကို ၾသဇာလြမ္းေနခဲ့ပါတယ္။ သူ႔လက္ရာ မီဇန္အလ္ ဟစ္ကမဟ္ က်မ္းထဲမွာ ေလထုရဲ႕သိပ္သည္းဆနဲ႔အျမင္ တို႔အၾကား ပတ္သက္မႈကိုလည္း ေဆြးေႏြးထားပါ တယ္ ကမာၻေလထု ဆိုင္ရာအလင္း ယိုင္ျခင္း (atmospheric refraction ) ကိုလည္း ေလ့ လာသုေတသနျပဳခဲ့ ပါတယ္ ။ ေနဟာမိုးကုတ္စ က္၀န္းရဲ႕ေအာက္ ၁၉ဒီကရီ မွာ ဆည္းဆာ ရပ္တဲ့သြားတာ သို႔မဟုတ္ စတင္တာကို သူရွာ ေဖြ ေဖၚ ထုတ္ခဲ့ပါ တယ္။ ဒီအေျခခံအရ ေလ ထု ရဲ႕အျမင့္ကို တိုင္းတာဖို႔ကို လည္း အား ထုတ္ခဲ့ ပါ တယ္။ သခ်ာၤပညာ နဲ႔ သိပၸ ပညာ တို႔မွာ သူရဲ႕အခန္းက႑ၾကီးမားက်ယ္ျပန္႔လွပါတယ္ သခ်ာၤ ပညာ ရပ္မ်ား အကၡရာ သခ်ာၤနဲ႔ ဂ်ီၾသ ေမထရီ ပညာရပ္မ်ားအၾကား ကြင္းဆက္ကို တည္ ေဆာက္ ျပီး အနာလစ္ကခ္ ကယ္ဂ်ီၾသေမ ထရီပညာ ကို ဖြံျဖိဳးတိုးတက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက ္ခဲ့ပါ တယ္ ။
အလယ္ေခတ္ေတြ အတြင္မွာပဲ သူရဲ႕စၾကာ၀ဠာ ေဗဒ Cosmology က်မ္းၾကီးကိုလည္းဟီဘရုး၊လက္တင္ နဲ႔အျခား ဘာသာမ်
၄။ အဗူအလ္ဟဆန္ အလ္မ၀ါရီဒီ ( ၉၇၂-၁၀၅၈)
ဒီက်မ္းေတြက ႏုိင္ငံေရးသိပၸံ ဆိုင္ရာ စည္းမ်ဥ္းေတြ ကိုေဆြးေႏြးထားရာမွာ ခလီဖြာမ်ား၊ ၀န္ၾကီး ခ်ဳပ္ မ်ား၊ ၀န္ၾကီးမ်ား ရဲဲ႕လုပ္ငန္းေဆာင္တာ နဲ႔ တာ၀န္မ်ား အေၾကာင္းကုိလည္း အထူး တ လည္ ေဆြးေႏြတင္ျပထားပါတယ္ ျပည္သူနဲ႔အစိုးရအၾကားအခန္းက႑အမ်ိဳးမ်ိဳး၊အစိုးရ ကိုအား ေကာင္း ေစမဲ့ အေၾကာင္းအရာမ်ားနဲ႔ စစ္ေရးစစ္ရာ မွာ ေအာင္ျမင္မႈရရွိ ေစမယ့္ ဗ်ဳဟာမ်ား အ ေၾကာင္း လည္းပါ၀င္ပါတယ္။ဒီက်မ္းေတြကို ထုတ္ေ၀ျဖန္ခ်ီရာ မွာလည္း ဘာသာ စကား အသီး သီး နဲ႕လည္း ဘာသာျပန္ဆို ခဲ့ၾကပါတယ္။ ကိုယ္က်င့္တရားလူက်င့္၀တ္ ဆို္င္ရာ ပညာရပ္နဲ႔ ပတ္ သက္လို႔လည္း ကိသဗ္ အဒဗ္ အလ္ ဒြႏူယာ ၀အလ္ဒီန္း က်မ္းကိျပဳစု သြားခဲ့ရာ ဒီပညာရပ္ ဘက္ မ ွာဆို အေတာ္ကို လူသိမ်ားထင္ရွားခဲ့ပါတယ္ယ။ တစ္ခ်ိဳေသာ အစၥလာမ္ ႏုိင္ငံ ေတြ မွာ ဆို ရင္ ကေန အထိ ဒီက်မ္းကို ဖတ္ရႈေလ႔လာေနၾကတုန္းပါပဲ
မွတ္ခ်က္ ေရွးေခတ္ မြတ္စလင္ပညာရွိၾကီးမ်ားသည္ ဘာသာရပ္တစ္ခုတည္း ကိုသာ ပါရဂူေျမာက္ ထူးခၽြန္ၾကသူမ်ား မဟုတ္ၾကပဲ ဘာသာရပ္မ်ိဳးစံု စြယ္စံုရ ပညာရွင္ၾကီးမ်ား ျဖစ္ၾကတာကိုသတိျပဳေစလိုပါသည္။
ေရးသားတင္ျပသူ – ၀ါးခယ္မေမာင္မင္းႏုိင္
REF ; AS SALAM
http://muslimtime.wordpress.com
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.